Digital brugeroplevelse
2025/2026Engelsk titel
Digital user
experience
Uddannelse
Digital
Konceptudvikling
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
41452000
- Indhold og
formålFagelementet beskæftiger sig med design af brugeroplevelser samt formidling af brugeradfærd og brugeroplevelser. Der er særligt fokus på visualisering med henblik på at kunne optimere brugeroplevelsen.
Begrebet ’brugeroplevelser’ forstås i bred forstand og kan være både internt i virksomheden eller eksternt i forhold til kunder og samarbejdspartnere.
Endelig beskæftiger fagelementet sig med kommunikation, både som led i optimering af brugeroplevelsen og som del af brugeroplevelsen. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om og forståelse for teknologiens rolle i kommunikation.
• forståelse for og kan reflektere over forskellige metoder til brugerundersøgelser og -tests af brugeroplevelse og brugeradfærd
• forståelse for og kan reflektere over det digitale koncepts betydning for brugerkontekst, bæredygtighed og forandringsproces.FærdighederDen studerende kan:
• anvende relevant teknologi til kommunikation om, eller som del af et digitalt koncept
• mestre design og formidling af brugeroplevelser, herunder visualisering i en forretningsmæssig kontekst
• mestre at koble den digitale brugeroplevelse med forretningens strategi samt formidlingen heraf
• vurdere praksisnære problemstillinger ved anvendelse af teknologi som led i kommunikationen
• begrunde og vælge kommunikationsstrategi i forhold til den digitale brugeroplevelse.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med digital kommunikation
• selvstændigt indgå i faglige og tværfaglige samarbejder om at skabe digitale brugeroplevelser baseret på kvalificeret datagrundlag
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til brugeroplevelser. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPortfolioprøve 2. semesterForudsætninger for indstilling til eksamenAflevering af 4 projekter på 2. semester, hvoraf de 2 er valgfagsprojekter. Alle 4 projekter på 2. semester skal være godkendt som afleveringer før forberedelserne til portfolioeksamen går i gang.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkravSynopsis må maximalt have et omfang på 4 normalsider.
Opgaveportfolioen må maximalt have et omfang på 4 normalsider
1 normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum.Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed40 minutterECTS30Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftlige produkter. Alle hjælpemidler tilladt.
Eksamen, som er en individuel portfolioeksamen, består af 2 dele:
• Opgaveportfolio og synopsis (i nævnte rækkefølge men samlet i én pdf.)
• Mundtligt forsvar
Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se bedømmelseskriterier for yderligere uddybning.
Opgaveportfolioen er en individuel beskrivende præsentation af de 4 projekter fra 2. semester. Opgaveportfolioen skal præsentere afleveringerne og redegøre for processen i forbindelse med udarbejdelsen – dvs. casepræsentation, problemstilling, løsning samt faglige udfordringer tilknyttet opgaveløsningen.
Kravene til de fire projekter præsenteret i opgaveportfolioen:
• Projekterne skal være udpeget af institutionen som potentielle eksamensafleveringer, dvs. projekter fra 2. semesters forløb. Selve projekterne indgår ikke i eksamen, men danner grundlag for opgaveportefolien
• Projekterne kan være digitale produkter, konceptuelle strategier og/eller digitale prototyper, rapporter mm.
Synopsis skal indeholde en specifikation af de faglige udfordringer og problemstillinger, den studerende ønsker at fokusere på i forhold til projekterne og i forhold til læringsmålene for 2. semester, samt en diskussion og refleksion over valgt teori, metode og litteratur.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen bedømmes eksternt ud fra 7-trinsskalaen.
Bedømmelsen sker på baggrund af læringsmålene for uddannelseselementerne på 2. semester.
Den grafiske udformning af opgaveportfolio og synopsis skal demonstrere, at den studerende er i stand til at udvikle og implementere et passende afleveringsdesign.
Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af de elementer, der indgår i eksamen, dvs. opgaveportfolioen, synopsis og den mundtlige præstation.Tidsmæssig placering2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.
Reeksamen afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.