Sjællands Erhvervsakademi

Digitale dataværktøjer

2025/2026
Engelsk titel
Digital data tools
Uddannelse
Digital Konceptudvikling
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
41452001
Fagansvarlig
Lars Bo Løfgreen
Annette Finnsdottir
  • Indhold og formål
    Faget omhandler viden og forståelse for nye teknologier og deres potentiale og begrænsning for værdiskabelse. Den studerende lærer, hvordan datakilder fra disse kan høstes, monitoreres, valideres, bearbejdes, analyseres og anvendes i transformation af allerede eksisterende data flows, men også i udvikling af nye digitale koncepter.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om hvordan data driver processer i virksomheder samt kendskab til virksomhedens eller organisationens økosystem, hvor data høstes, opbevares og monitoreres.
    • Forståelse for hvordan data og big data kan bidrage til værdiskabelse i virksomheder og organisationer.
    • Viden om digitale teknologier og deres datapotentiale for digitale løsninger.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til at kunne eksportere datasæt, rense data og lave filtreringer.
    • bearbejde og analysere data til at skabe relevante løsning- og udviklingsmodeller.
    • udarbejde rapporter baseret på data.
    • udvikle og beskrive koncepter ud fra disse dataanalyser.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til teknologier og indhentning af data.
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til at arbejde med virksomhedens eller organisationens dataflow.
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til bearbejdelse og anvendelse af data.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    41452000