Indkøb og logistik
2025/2026- Indhold og
formålDen studerende opnår en forståelse for værktøjer og teorier inden for indkøb og logistik. Den studerende kan endvidere håndtere handelsprocesser med forståelse for beslutningernes logistiske konsekvenser på et databaseret grundlag.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• Udviklingsbaseret viden om
o Logistiske styringsprincipper
o Leverandørsøgning og -udvælgelse
o Lager-, produktions- og distributionsstyring
o Indkøberens rolle samt indkøbets funktion og faser
o Incoterms
o Digitale koncepter inden for indkøb & logistik
• Forståelse for praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metodeFærdighederDen studerende kan:
• Vurdere virksomhedens problemstillinger i forhold til logistiske effektivitet.
• Anvende forhandlingsteknikker i en praksisnær kontekst
• Anvende værdi-og forsyningskæder med henblik på leverandørudvælgelse og –SCM strategi
• Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugereKompetencerDen studerende kan:
• Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og håndtere praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder for samarbejdspartnere og interessenter
• Håndtere og formidle data som beslutningsgrundlag
• Bidrage til indkøbs- og logistikprocesser i organisationer
• I en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålFørstesemesterprøvenForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Til førstesemesterprøven vil det tværfaglige semesterprojekt danne grundlag for den mundtlige eksamen. Den skriftlige eksamensbesvarelse udgør for 1-4 studerende max 25 normalsider (á 2.400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 3 normalsider til det maksimale sidetal.
Projektmanual for det tværfaglige semesterprojekt angiver nærmere retningslinjer (manualen udleveres i løbet af 1. semester og vil fremgå af akademiets digitale platform).
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed45 minutterECTS25Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Kombinationseksamen – skriftlig opgave: En kombinationseksamen defineres som en mundtlig eksamen kombineret med et produkt (skriftligt oplæg eller andet materiale), som indgår i bedømmelsen. I denne eksamensform kombineres den mundtlige eksamen med en skriftlig opgave; det tværfaglige semesterprojekt.
Det tværfaglige semesterprojekt er en sammenhængende tekst, der udarbejdes på grundlag af en selvvalgt problemformulering.
Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 45 minutter inkl. votering.
Både den mundtlige og den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingDer evalueres ved en intern gruppeeksamen med opponering ved projektets afslutning, og der gives en individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del af eksamen.
Førstesemesterprøven er en afprøvning af den studerende inden for følgende uddannelseselementer:
• International handel og kulturforståelse
• Kommunikation
• Indkøb og logistik
• Salg og markedsføring
• Erhvervsøkonomi
Centralt i denne opgave er den studerendes forståelse for en virksomheds interne og eksterne forhold. Gennem casestudie skal den studerende udøve tilegnelse af viden omkring en praksisnær problemstilling. Den studerende skal lære at arbejde analytisk og tværfagligt, og igennem en problem- og procesorienteret tilgang se sammenhængen mellem teori og praksis. Den studerende skal desuden demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante dataindsamlingsmetoder og teorier, der kan indgå i en analyse og vurdering af virksomhedens forhold og konkurrenceevneTidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.AndetsemesterprøvenForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkravTil andetsemesterprøven vil det tværfaglige årsprojekt danne grundlag for den mundtlige eksamen. Den skriftlige eksamensbesvarelse udgør for 1-4 studerende max 25 normalsider (á 2.400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 3 normalsider til det maksimale sidetal.
Projektmanual for det tværfaglige årsprojekt angiver nærmere retningslinjer (udleveres i løbet af 2. semester).
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed30 minutterECTS25Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Kombinationseksamen – skriftlig opgave: En kombinationseksamen defineres som en mundtlig eksamen kombineret med et produkt (skriftligt oplæg eller andet materiale), som indgår i bedømmelsen. I denne eksamensform kombineres den mundtlige eksamen med en skriftlig opgave; det tværfaglige årsprojekt. Det tværfaglige årsprojekt er en sammenhængende tekst, der udarbejdes på grundlag af en selvvalgt problemformulering.
Opgaven skal vise den studerendes evner til at anvende begreber og teorier med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Centralt i denne opgave er den studerendes erfaringer med og refleksion over afprøvninger i praksis.
Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 30 minutter inkl. votering.
Den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe, mens den mundtlige del af eksamen foregår individuelt.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingDer evalueres ved en ekstern eksamen ved projektets afslutning, og der gives en individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del af eksamen.
Andetsemesterprøven er en afprøvning af den studerende inden for følgende uddannelseselementer:
• Strategi og forretningsforståelse
• Samarbejde og ledelse
• Indkøb og logistik
• Salg og markedsføring
• Erhvervsøkonomi
Centralt i denne opgave er den studerendes evne til at arbejde strategisk med udviklingen af en virksomheds interne og eksterne forhold. Gennem casestudie skal den studerende udøve selvstændig tilegnelse af viden omkring en praksisnær problemstilling. Den studerende skal demonstrere evne til at arbejde analytisk og tværfagligt, og igennem en problem- og procesorienteret tilgang koble sammenhængen mellem teori og praksis.
Den studerende skal desuden være i stand til at udvælge og anvende relevante dataindsamlingsmetoder og teorier, der kan indgå i en analyse og vurdering af virksomhedens forhold. Den studerende skal afsluttende kunne udarbejde relevante anbefalinger med henblik på at udvikle virksomhedens værditilbud og konkurrenceevne.Tidsmæssig placering2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.