Sjællands Erhvervsakademi

Indkøb og logistik

2025/2026
Engelsk titel
Indkøb og logistik
Uddannelse
Handelsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
40681005
Fagansvarlig
Carsten Lund
Anne Oppermann Helverskov
  • Indhold og formål
    Den studerende opnår en forståelse for værktøjer og teorier inden for indkøb og logistik. Den studerende kan endvidere håndtere handelsprocesser med forståelse for beslutningernes logistiske konsekvenser på et databaseret grundlag.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Udviklingsbaseret viden om
    o Logistiske styringsprincipper
    o Leverandørsøgning og -udvælgelse
    o Lager-, produktions- og distributionsstyring
    o Indkøberens rolle samt indkøbets funktion og faser
    o Incoterms
    o Digitale koncepter inden for indkøb & logistik
    • Forståelse for praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Vurdere virksomhedens problemstillinger i forhold til logistiske effektivitet.
    • Anvende forhandlingsteknikker i en praksisnær kontekst
    • Anvende værdi-og forsyningskæder med henblik på leverandørudvælgelse og –SCM strategi
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og håndtere praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder for samarbejdspartnere og interessenter
    • Håndtere og formidle data som beslutningsgrundlag
    • Bidrage til indkøbs- og logistikprocesser i organisationer
    • I en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Førstesemesterprøven
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Til førstesemesterprøven vil det tværfaglige semesterprojekt danne grundlag for den mundtlige eksamen. Den skriftlige eksamensbesvarelse udgør for 1-4 studerende max 25 normalsider (á 2.400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 3 normalsider til det maksimale sidetal.
    Projektmanual for det tværfaglige semesterprojekt angiver nærmere retningslinjer (manualen udleveres i løbet af 1. semester og vil fremgå af akademiets digitale platform).

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    45 minutter
    ECTS
    25
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
    Kombinationseksamen – skriftlig opgave: En kombinationseksamen defineres som en mundtlig eksamen kombineret med et produkt (skriftligt oplæg eller andet materiale), som indgår i bedømmelsen. I denne eksamensform kombineres den mundtlige eksamen med en skriftlig opgave; det tværfaglige semesterprojekt.
    Det tværfaglige semesterprojekt er en sammenhængende tekst, der udarbejdes på grundlag af en selvvalgt problemformulering.

    Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 45 minutter inkl. votering.
    Både den mundtlige og den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Der evalueres ved en intern gruppeeksamen med opponering ved projektets afslutning, og der gives en individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del af eksamen.
    Førstesemesterprøven er en afprøvning af den studerende inden for følgende uddannelseselementer:

    • International handel og kulturforståelse
    • Kommunikation
    • Indkøb og logistik
    • Salg og markedsføring
    • Erhvervsøkonomi

    Centralt i denne opgave er den studerendes forståelse for en virksomheds interne og eksterne forhold. Gennem casestudie skal den studerende udøve tilegnelse af viden omkring en praksisnær problemstilling. Den studerende skal lære at arbejde analytisk og tværfagligt, og igennem en problem- og procesorienteret tilgang se sammenhængen mellem teori og praksis. Den studerende skal desuden demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante dataindsamlingsmetoder og teorier, der kan indgå i en analyse og vurdering af virksomhedens forhold og konkurrenceevne
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Samme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.
    Andetsemesterprøven
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Til andetsemesterprøven vil det tværfaglige årsprojekt danne grundlag for den mundtlige eksamen. Den skriftlige eksamensbesvarelse udgør for 1-4 studerende max 25 normalsider (á 2.400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 3 normalsider til det maksimale sidetal.
    Projektmanual for det tværfaglige årsprojekt angiver nærmere retningslinjer (udleveres i løbet af 2. semester).

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    25
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
    Kombinationseksamen – skriftlig opgave: En kombinationseksamen defineres som en mundtlig eksamen kombineret med et produkt (skriftligt oplæg eller andet materiale), som indgår i bedømmelsen. I denne eksamensform kombineres den mundtlige eksamen med en skriftlig opgave; det tværfaglige årsprojekt. Det tværfaglige årsprojekt er en sammenhængende tekst, der udarbejdes på grundlag af en selvvalgt problemformulering.

    Opgaven skal vise den studerendes evner til at anvende begreber og teorier med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Centralt i denne opgave er den studerendes erfaringer med og refleksion over afprøvninger i praksis.
    Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 30 minutter inkl. votering.
    Den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe, mens den mundtlige del af eksamen foregår individuelt.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Der evalueres ved en ekstern eksamen ved projektets afslutning, og der gives en individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del af eksamen.
    Andetsemesterprøven er en afprøvning af den studerende inden for følgende uddannelseselementer:

    • Strategi og forretningsforståelse
    • Samarbejde og ledelse
    • Indkøb og logistik
    • Salg og markedsføring
    • Erhvervsøkonomi

    Centralt i denne opgave er den studerendes evne til at arbejde strategisk med udviklingen af en virksomheds interne og eksterne forhold. Gennem casestudie skal den studerende udøve selvstændig tilegnelse af viden omkring en praksisnær problemstilling. Den studerende skal demonstrere evne til at arbejde analytisk og tværfagligt, og igennem en problem- og procesorienteret tilgang koble sammenhængen mellem teori og praksis.
    Den studerende skal desuden være i stand til at udvælge og anvende relevante dataindsamlingsmetoder og teorier, der kan indgå i en analyse og vurdering af virksomhedens forhold. Den studerende skal afsluttende kunne udarbejde relevante anbefalinger med henblik på at udvikle virksomhedens værditilbud og konkurrenceevne.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Samme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.