Processtyring
2025/2026Engelsk titel
Process management
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56663001
- Indhold og
formålFagelementet beskæftiger sig med procesarkitektur i en virksomhed, herunder proceslandskabet, indbyrdes afhængigheder, og afledte behov og
konsekvenser i forhold til udvikling eller tilpasning af processer.
Der arbejdes med en struktureret tilgang til identifikation, udvikling, analyse,
og optimering af processer samt præsentation af løsningsforslag. - LæringsmålVidenDen studerende:
• har udviklingsbaseret viden om proceslandskab og -arkitektur samt identifikation,
analyse, udvikling og optimering af forretningsprocesser
• kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for proceslivscyklus og
kan reflektere over anvendeligheden af procesledelsesmetoder i en
virksomheds- eller projektkontekstFærdighederDen studerende kan:
• anvende metoder og redskaber inden for opbygning af procesarkitektur
og mestre analyse af processer
• vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde
og vælge relevante løsningsmodeller inden for opbygning af forretningsprocesser
• formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til
samarbejdspartnere og brugere vedrørende behov og afledte konsekvenser
ved udvikling eller tilpasning af processerKompetencerDen studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
studiesammenhænge i forhold til etablere og tilpasse koncepter for
forretningsprocesser
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar
inden for rammerne af en professionel etik i forhold til arbejdet med proceslivscyklus
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden,
færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder processtyring - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålFagets eksamener er beskrevet på et andet fag56663000