Sjællands Erhvervsakademi

Forretningsstrategi og innovation

2025/2026
Engelsk titel
Business strategy and innovation
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56663000
Fagansvarlig
Per Jensen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med med to hovedområder, strategi og innovation.
    Under strategi introduceres til rammeværktøjer til udvikling af
    virksomhedsstrategier, som anvendes til at skabe en fælles og forenende
    retning for en virksomheds aktiviteter, herunder metoder og redskaber til at arbejde strategisk, taktisk og operationelt.
    Der vil være fokus på implementering af strategien i virksomheden, hvori indgår elementer som risici, estimater, investeringers lønsomhed og ROI, samt kontrol.
    I fagelementet indgår investeringer i virksomheds projektportefølje.
    Under innovation introduceres til innovative og kreative processer med henblik på
    konceptudvikling og etablering eller forbedring af en forretningsmodel.
    Der er fokus på, hvordan man kan skabe en udviklende og fremtidssikret
    forretning gennem innovation, med et særligt fokus på datadreven innovation.
    Der indgår metoder, som understøtter udvikling og innovationen i virksomheden,
    og dermed sikrer, at virksomheden er på forkant af trends i markedet og skaber
    merværdi for sine kunder.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har udviklingsbaseret viden om virksomhedsstrategi for en forretningsenhed,
    herunder: sammenhængen mellem virksomhedsstrategi og strategi for en
    forretningsenhed; centrale resultatindikatorer afledt af en virksomheds forretningsstrategi; udvikling og implementering af forretningsstrategier;
    samt investeringsteori inden for en virksomheds projektportefølje
    • har udviklingsbaseret viden om konceptudvikling samt innovative og
    kreative processer, herunder: datadreven innovation; implementering af innovation i en virksomhed; udarbejdelse af succeskriterier og måling af fremdrift; samt organisering
    • Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for forretningsudvikling og
    innovation og kan reflektere over sammenhængen mellem virksomhedsstrategi
    og strategi for en forretningsenhed samt innovative processer, udvikling af forretningsmodeller og datadreven innovation
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber inden for dataindsamling, analyse, udvikling og
    implementering af en forretningsstrategi
    • mestre etablering eller revidering af en virksomhedsstrategi baseret på strategisk analyse af en organisation; implementering af nye innovative forretningsmodeller,
    produkter eller services; monitorering af resultater og fremdrift;
    samt økonomiske beregninger inkl. investeringsanalyse og finansiering
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forhold til
    forretningsinnovation samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
    inden for udvikling af koncepter til nye produkter, services eller processer
    i en eksisterende organisation; samt udarbejdelse af en business case
    • formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende
    forretningsstrategi samt implementering af nye innovative tiltag til
    samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
    studiesammenhænge i forhold til at udarbejde og innovere på forretningsmodeller;
    iværksætte forandringsinitiativer til at underbygge implementering af en
    organisations forretningsstrategi; samt identificere og monitorere
    centrale resultatindikatorer
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar
    inden for rammerne af en professionel etik i forhold til planlægning og
    fremme af innovative processer samt udarbejdelse af en business case
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og
    kompetencer i relation til professionen, herunder etablering eller revidering af
    en virksomhedsstrategi samt konceptudvikling og forretningsinnovation
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    3. semesterprøve: Forretningsudvikling
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Aflevering af portfolio bestående af udvalgte opgaver, der er lavet gennem semester i individuelle fag og tværfagligt.
    Portfolien skal være afleveret på Wiseflow senest 10 dage for datoen for eksamen.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    De individuelle fagopgaver skal være minimum 2 pr. fag. Portfolien indeholder også gruppeprojekt (besvarelse), der maksimalt må omfatte 20 normalsider plus bilag. Bilag skal være relevante. En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri.

    Hvis den afleverede portfolio ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis den afleverede portfolio afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    30
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    3. semesterprøven er en individuel mundtlig eksamen med afsæt i en portfolio af udvalgte opgaver, der er lavet gennem semesteret i individuelle fag og tværfagligt. Den tværfaglige del af portfolien vil bestå af et gruppeprojekt omkring forretningsudvikling.
    Den individuelle, mundtlige eksamen har et omfang af 30 minutter, og foregår som følger:
    1. Den studerende trækker gennem lodtrækning
    2 portfolio-opgaver ud af den samlede portfolio
    2. Individuel præsentation af de
    2 portfolio-opgaver inkl. refleksion over egen læring: 8 minutter
    3. Individuel eksamination i 17 minutter med afsæt i
    gruppeprojektet og læringsmålene for eksamen.
    4. Votering og meddelelse af individuel karakter: 5 minutter.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen