Sjællands Erhvervsakademi

Analyse og metode

2025/2026
Engelsk titel
Analysis and method
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56661002
Fagansvarlig
Per Jensen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med erhvervsakademiske arbejdsmetoder i en
    studie- og erhvervsmæssig sammenhæng, herunder projektarbejde og problemløsning. Der fokuseres på indsamling, analyse og præsentation af kvalitative og kvantitative data. Endvidere indgår mundtlige og skriftlige præsentationsteknikker og -former.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har udviklingsbaseret viden om grundlæggende discipliner inden for
    erhvervsmæssige og akademiske metoder, herunder skriftlige og
    mundtlige kommunikations- og præsentationsteknikker samt indsamling og analyse af kvalitative og kvantitative data
    • kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for projektarbejde og
    problemløsning og kan reflektere over teori og metoders relevans i forhold til en given problemstilling
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber inden for erhvervsmæssig og akademisk
    problemløsning og mestre indhentning, analyse og præsentation af data
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge
    relevante løsningsmodeller inden for projektarbejde i en studiemæssig kontekst
    • formidle erhvervsmæssige og akademiske problemstillinger og løsninger mundtligt
    og skriftligt til samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
    studiesammenhænge i forhold til at organisere og styre et casearbejde
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig
    ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til at udvælge metoder,
    der er relevante i en erhvervsmæssig kontekst, herunder dataanvendelse
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og
    kompetencer i relation til professionen, herunder erhvervsmæssig og
    akademisk analyse og metode
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    56661001