Grundlæggende økonomi- og forretningsforståelse
2025/2026Engelsk titel
Basic economy and business
understanding
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56661001
- Indhold og
formålFagelementet beskæftiger sig med grundlæggende identifikation og analyse af relevante interne og eksterne forhold, der har indflydelse på en virksomhed økonomisk og organisatorisk.
Der fokuseres på en virksomhed og organisations sammensætning, herunder
værdikædens opbygning og bidrag til vækst, og værdiforøgelsen for virksomheden og for samfundet. Der introduceres til regnskabsforståelse, herunder resultatopgørelse, balance og likviditetsstyring.
Fagelementet inddrager de samfundsøkonomiske principper, der skaber grundlaget
for virksomhedens prisdannelser, konkurrence- og omverdensforhold, samt økonomiske beslutninger med udgangspunkt i udbud og efterspørgsel, inklusive indsigt i virksomhedens kundesegment og konkurrenter.
I fagelementet indgår identifikation og analyse af primære og sekundære data med kildekritisk tilgang. - LæringsmålVidenDen studerende:
• har udviklingsbaseret viden om relevante interne og eksterne forhold, der har
indflydelse på en virksomhed, herunder: økonomisk tænkning; organisering og
styring af virksomheder; produkter, værdiskabelse og værdikæde;
regnskabsopbygning og -forståelse, inkl. indsigt i årsrapporter; samt forretningstransaktioners indflydelse på virksomheden, inklusive
likviditetsanalyse og -styring
• kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for prisdannelse,
inklusive udbud og efterspørgsel på kort og lang sigt og kan reflektere over trends og tendenser, der kan påvirke konkurrencesituation og afsætningsmulighederFærdighederDen studerende kan:
• anvende metoder og redskaber inden for indhentning af primære og sekundære
data og mestre analyse af afgørende resultatindikatorer vedrørende virksomhedens interne og eksterne forhold, herunder: kompetencer, resultater, værdikæde, mål og
værdier; samt efterspørgselsforhold, kunder, konkurrenceforhold og omverdensforhold
• vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og
vælge relevante løsningsmodeller for anvendelsen af data til analyse af en
virksomheds operationelle situation
• formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende databaseret
analyse og planlægning af en virksomheds interne og eksterne forhold
til samarbejdspartnere og brugereKompetencerDen studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
studiesammenhænge i forhold til at udarbejde en strategisk situationsanalyse,
herunder: vurdering af virksomhedens optimeringspotentiale baseret på nøgletal og
resultatindikatorer inden for intern organisering, styring og produktportefølje;
økonomiske beslutninger baseret på forståelse og analyse af
forretningens indtjeningspotentiale; samt operationelle forretningsbeslutninger,
baseret på forståelse om kunder, konkurrenter og omverden
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar
inden for rammerne af en professionel etik i forhold til databaseret
analyse af en virksomheds interne og eksterne forhold
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og
kompetencer i relation til forretningsforståelse,
herunder vurdering og anvendelse af data - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål1. semesterprøve: ForretningsforståelseForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Hver gruppe afleverer et 20 siders projekt (normalsider) på grundlag af en case som underviserne har valgt. En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed50 minutterECTS30Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indhold1. semesterprøven er en fælles gruppepræsentation, hvor hver enkelt studerende bidrager med stof fra det fælles tværfaglige gruppeprojekt. Dernæst eksamineres gruppen med udgangspunkt i det fælles tværfaglige gruppeprojekt. Der skal være 3-4 studerende i en gruppe. Studieleder for uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette.
Den fælles gruppepræsentation- og fælles eksamination foregår som følger:
1. Gruppepræsentation på grundlag af gruppeprojektet: 20 minutter
2. Eksamination af gruppens medlemmer med cirka 20 minutter per studerende. Der tages afsæt i projektet og læringsmålene for 1. semester.
3. Votering og meddelelse af individuel karakter: 5 minutter.
4. Samlet feedback til hele gruppen: 5 minutter.Individuel eller gruppeprøveGruppeaflevering med individuel eksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingEksamen er med intern bedømmelse.
I henhold til Karakterbekendtgørelsen foretages bedømmelsen jf. 7-trinsskalaen og er en helhedsvurdering af
projekt og den mundtlige præstation.
Bedømmelsen sker på baggrund af læringsmålene for 1. semester og de fag, semesteret indeholder.Tidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenReeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform.
Den studerende har mulighed for at redigere det
skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.
Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af
gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et projekt på 10 normalsider