Sjællands Erhvervsakademi

Grundlæggende økonomi- og forretningsforståelse

2025/2026
Engelsk titel
Basic economy and business understanding
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56661001
Fagansvarlig
Per Jensen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende identifikation og analyse af relevante interne og eksterne forhold, der har indflydelse på en virksomhed økonomisk og organisatorisk.
    Der fokuseres på en virksomhed og organisations sammensætning, herunder
    værdikædens opbygning og bidrag til vækst, og værdiforøgelsen for virksomheden og for samfundet. Der introduceres til regnskabsforståelse, herunder resultatopgørelse, balance og likviditetsstyring.

    Fagelementet inddrager de samfundsøkonomiske principper, der skaber grundlaget
    for virksomhedens prisdannelser, konkurrence- og omverdensforhold, samt økonomiske beslutninger med udgangspunkt i udbud og efterspørgsel, inklusive indsigt i virksomhedens kundesegment og konkurrenter.
    I fagelementet indgår identifikation og analyse af primære og sekundære data med kildekritisk tilgang.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har udviklingsbaseret viden om relevante interne og eksterne forhold, der har
    indflydelse på en virksomhed, herunder: økonomisk tænkning; organisering og
    styring af virksomheder; produkter, værdiskabelse og værdikæde;
    regnskabsopbygning og -forståelse, inkl. indsigt i årsrapporter; samt forretningstransaktioners indflydelse på virksomheden, inklusive
    likviditetsanalyse og -styring
    • kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for prisdannelse,
    inklusive udbud og efterspørgsel på kort og lang sigt og kan reflektere over trends og tendenser, der kan påvirke konkurrencesituation og afsætningsmuligheder
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber inden for indhentning af primære og sekundære
    data og mestre analyse af afgørende resultatindikatorer vedrørende virksomhedens interne og eksterne forhold, herunder: kompetencer, resultater, værdikæde, mål og
    værdier; samt efterspørgselsforhold, kunder, konkurrenceforhold og omverdensforhold
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og
    vælge relevante løsningsmodeller for anvendelsen af data til analyse af en
    virksomheds operationelle situation
    • formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende databaseret
    analyse og planlægning af en virksomheds interne og eksterne forhold
    til samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
    studiesammenhænge i forhold til at udarbejde en strategisk situationsanalyse,
    herunder: vurdering af virksomhedens optimeringspotentiale baseret på nøgletal og
    resultatindikatorer inden for intern organisering, styring og produktportefølje;
    økonomiske beslutninger baseret på forståelse og analyse af
    forretningens indtjeningspotentiale; samt operationelle forretningsbeslutninger,
    baseret på forståelse om kunder, konkurrenter og omverden
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar
    inden for rammerne af en professionel etik i forhold til databaseret
    analyse af en virksomheds interne og eksterne forhold
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og
    kompetencer i relation til forretningsforståelse,
    herunder vurdering og anvendelse af data
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. semesterprøve: Forretningsforståelse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Hver gruppe afleverer et 20 siders projekt (normalsider) på grundlag af en case som underviserne har valgt. En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri.

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    50 minutter
    ECTS
    30
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    1. semesterprøven er en fælles gruppepræsentation, hvor hver enkelt studerende bidrager med stof fra det fælles tværfaglige gruppeprojekt. Dernæst eksamineres gruppen med udgangspunkt i det fælles tværfaglige gruppeprojekt. Der skal være 3-4 studerende i en gruppe. Studieleder for uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette.
    Den fælles gruppepræsentation- og fælles eksamination foregår som følger:
    1. Gruppepræsentation på grundlag af gruppeprojektet: 20 minutter
    2. Eksamination af gruppens medlemmer med cirka 20 minutter per studerende. Der tages afsæt i projektet og læringsmålene for 1. semester.
    3. Votering og meddelelse af individuel karakter: 5 minutter.
    4. Samlet feedback til hele gruppen: 5 minutter.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen er med intern bedømmelse.
    I henhold til Karakterbekendtgørelsen foretages bedømmelsen jf. 7-trinsskalaen og er en helhedsvurdering af
    projekt og den mundtlige præstation.
    Bedømmelsen sker på baggrund af læringsmålene for 1. semester og de fag, semesteret indeholder.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform.
    Den studerende har mulighed for at redigere det
    skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.
    Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af
    gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et projekt på 10 normalsider