Sjællands Erhvervsakademi

Game Development - Unity

2025/2026
Engelsk titel
Game Development - Unity
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
45059005
Fagansvarlig
Jens Peter Andersen
Mikkel Andreas Krøll Christensen
Per Jensen
  • Indhold og formål
    På dette valgfag vil du lære de grundlæggende funktioner i Unity, som du vil kunne bruge til enten at udvikle et spil eller udvikle en simulation. Ideen med dette kursus er at kvalificere den studerende til at designe og implementere et program som bruger Unity. Der vil i dette kursus være mulighed for at arbejde med laboratorie-teamet som er på Zealand samt deres studerende for at udvikle laboratorie simulationer som kan bruges som læring inden de går i laboratoriet.

    Dette kursus er en mulighed for at udvikle dine Unity kompetencer og dine C# kompetencer i et Unity miljø.

    Der vil om muligt indgå besøg på spil events såsom Spilbar, og evt. besøg på spilvirksomheder og/eller besøg fra dem i undervisningen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • forståelse for at designe et computerspil / computersimulering
    • forståelse for hvordan Unity er som game engine
    • forståelse for hvordan fysik fungerer i spil
    • forståelse for simpel kunstig intelligens (AI) i spil udvikling
    • forståelse for basale algoritmer som bliver brugt I spil
    • forståelse for udvikling af spil ved brug af et objektorienteret programmeringssprog
    • forståelse for andre game engines
    • forståelse for spilindustrien i Danmark
    • forståelse for processen med at udvikle et spil
    • forståelse for hvordan Unitys udviklingsmiljø fungerer
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • bruge Unity til at udvikle computerspil eller computersimulationer
    • udvikle animationer
    • udvikle C# scripts
    • udvikle genbrugelige komponenter
    • bruge versionsstyring
    • skrive design dokumenter til at understøtte spiludviklingen
    • udvikle spil ideer og prototyper og kunne formidle dem
    • arbejde med stakeholders
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • sætte sig ind i nyt stof til spilrelaterede emner
    • arbejde med Unitys gameengine
    • samarbejde og udvikle spil ideer og prototyper samt formidle disse
    • udarbejde design dokumenter og udvikle og implementere et 2d computerspil eller computersimulering ved brug af Unity og C#
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Game Development - Unity
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Som del af et fagelement kan der være en eller flere obligatoriske studieaktiviteter, der defineres og beskrives af faglæreren. Dette kan f.eks. være afleveringsopgaver, projekter, mundtlige fremlæggelser, prøveeksamener m.m. De obligatoriske studieaktiviteter skal være opfyldt senest 10 dage før eksamens start, for at den studerende kan indstilles til eksamen.

    Hvis en studerende ikke opfylder forudsætningerne, kan den studerende ikke gå til eksamen og har brugt et eksamensforsøg.
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
    Eksamen er en individuel mundtlig eksamen på baggrund af en synopsis. Den studerende vælger selv et emne som har relation til et af den studerendes valgfag.
    Synopsen præsenteres af eksaminanden i max. 10 min., hvorefter der foretages en individuel eksamination á 20 minutters varighed inklusive votering.
    Formkrav

    Synopsen skal maksimum fylde 10 normalsider foruden evt. programmer. Én normalside udgør 2400 anslag inkl. mellemrum.

     

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

     

    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Ja
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmelseskriterierne for eksamen svarer til læringsmålene for det lokale fagelement: Valgfri
    uddannelseselementer. Læringsmålenes kontekst defineres af de konkrete valgfag, som synopsen baserer sig på.
    Eksamen bedømmes internt, og der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen, som er baseret på helhedsvurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Samme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.