Markedsføringsplanen – strategi og taktik
2025/2026Engelsk titel
The marketing plan – strategy and
tactics
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
20
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår og Forår
OBS! Slagelse og Nykøbing har kun
sommeroptag
Undervisningens lokation
Nykøbing Falster
Roskilde
Roskilde – Blended Learning
Slagelse
Fagkode
45002000
- Indhold og
formålFagelementet indeholder udvikling af markedsføringsstrategier, herunder målgruppevalg, positionering samt udarbejdelse af kommunikations- og salgsstrategi, under hensyntagen til budget og virksomhedens mål for indtjening. Fagelementet indeholder desuden udarbejdelse af strategisk og taktisk markedsføringsplan både på B2C samt B2B markedet. Ligeledes indgår metoder til prisfastsættelse baseret på udbuds- og efterspørgselsforhold, samt virksomhedens omkostningsforhold. Endvidere indeholder fagelementer opstilling af scenarier samt juridiske aspekter inden for markedsføring og salg.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om markedsføringsplans opbygning, herunder relevante markedsføringsstrategier samt markedsføringsplanens taktiske opbygning,
• forståelse for praksis, central anvendt teori og metode samt kan forstå markedsføringsplanens indhold og opbygning.FærdighederDen studerende kan:
• anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt anvende de færdigheder der knytter sig til at opstille en markedsføringsplan og vurdere denne,
• vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge strategiske og taktiske løsningsmodeller for markedsføringsplanen,
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere i relation til en given markedsføringsplan.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til markedsføringsplanlægning for virksomheder, der agerer på B2B og B2C markeder,
• deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til udarbejdelse af virksomhedens markedsføringsplan,
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføringsplanlægningen på strategisk og taktisk niveau. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålMarkedsføringsplanenForudsætninger for indstilling til eksamenDer vil blive udleveret en case. På baggrund af casen skal der afleveres et individuelt udarbejdet beslutningsoplæg samt minimum ét kommunikationsprodukt.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et forsøgFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkravMed udgangspunkt i en intern- og ekstern analyse samt målgruppevalg udarbejdes individuelt beslutningsoplæg samt minimum 1 individuelt kommunikationsprodukt. Beslutningsoplæg samt minimum 1 individuelt kommunikationsprodukt må max fylde 10 normalsider (2400 anslag pr. side).
Hvis den skriftlige opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed30 minutterECTS30Der udleveres en opgave inden eksamenJaEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig individuel eksamen med udgangspunkt i skriftlige produkter. Eksamen har en varighed af 30 minutter inkl. votering. Der afsættes 5 min. til præsentation, 20 min. til diskussion og 5 min karaktergivning og feedback.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen afprøver læringsmålene for uddannelseselementerne på 2. semester.
Eksamen bedømmes med ekstern censur og er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation samt det/de medtagne produkt(er).
Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen.Tidsmæssig placering2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamen1. og 2. reeksamen tager fortsat udgangspunkt i intern- og ekstern analyse samt målgruppevalg i samme casevirksomhed. Bemærk, at den studerende skal udarbejde og aflevere et nyt beslutningsoplæg og minimum et nyt kommunikationsprodukt(er).