Forretningsudvikling
2025/2026- Indhold og
formålFagelementet indeholder forretnings- og markedsforståelse samt forretningsudvikling, herunder strategiske analyser af kunder og konkurrenter både i forhold til etablering, drift, udvikling og skalering af egen og eksisterende virksomhed. Der fokuseres på identificering og analyse af vækstmuligheder samt vurdering af økonomiske, sociale og miljømæssige effekter af udviklingsaktiviteterne.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om fagområdets praksis og anvendt teori og metoder inden for forretningsforståelse og forretningsudvikling og kunne reflektere over disses relevans og anvendelighed
• viden om og forståelse af trends, markeder, kunder og konkurrenter i forhold til drift og skalering af egen og eksisterende virksomhed
• en grundlæggende driftsøkonomisk forståelse til sikring af bæredygtige forretningsmodeller.FærdighederDen studerende kan:
• udvikle og vurdere forretningsmodeller med udgangspunkt i omverdens- og markedsvilkår i relation til egen professionsfaglig viden
• analysere mulighederne for forretningsudvikling ud fra en forståelse af egne, kunders og andres aktørers professionelle, sociale, kulturelle og økonomiske interesser og i praksis planlægge og eksekvere konkrete forretningsudviklende initiativer
• formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger inden for forretningsudvikling til samarbejdspartnere og brugere.KompetencerDen studerende kan:
• kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede processer inden for forretningsudvikling og udfordre eksisterende samt udvikle nye bæredygtige forretningsmodeller og kombinere både traditionelle og innovative modeller
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til forretningsudvikling. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålFørste semesterprøveForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Projektets omfang afhænger af om det skrives individuelt eller i grupper:
1 person – maks. 20 normalsider
2 person – maks. 30 normalsider
3 pers – maks. 40 normalsider
En normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed30 minutterECTS30Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Førstesemesterprøven består af en opgave udarbejdet individuelt eller i grupper af maksimalt 3 personer (studieleder for uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette) og en efterfølgende mundtlig eksamen, der består af individuel eksamination. Den mundtlige eksamen varer 30 min:
• Individuel præsentation: max. 10 min.
• Eksamination: ca. 15 min.
• Votering: ca. 5 min.
Præsentation omhandler hovedpointer og konklusioner fra opgaven. I forlængelse af præsentationen vil den studerende blive eksamineret i semesterets pensum. Votering og feedback afslutter eksaminationen.
1. semesterprøven udgøres af de 3 nationale fagelementer; Innovation, Entrepreneurship og Forretningsudvikling samt de to lokale fagelementer; Entreprenant mindset og Entreprenant udsyn. Eksamen tager udgangspunkt i hele pensummet for disse fagelementer.
Ved den mundtlige eksamen skal de studerende præsentere deres koncept til en målgruppe af undervisere.Individuel eller gruppeprøveGruppeaflevering med individuel eksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter som baseres på en helhedsvurdering af nedenstående elementer:
• Den skriftlige opgave
• Den individuelle eksamination
Vurderingen vil blive foretaget i henhold til følgende kriterier:
• den studerendes evne til at anvende uddannelseselementer (teori, metoder og modeller) på et praktisk problemområde, ved at udvikle og gennemføre kreative og innovative processer, og evt. præsentere en illustrativ visuel prototype af konceptet.
• den studerendes evne til at diskutere og forholde sig kritisk til det valgte koncept og eventuel prototype (eller anden visuel præsentation) i relation til uddannelsens pensum
• den studerendes evne til at vurdere potentialer og risici på den udviklede forretningsidé
• den studerendes evne til at skabe en logisk struktur i det skriftlige projekt, præsentere oplysninger på en let forståelig og velstruktureret måde (både i skriftlig og mundtlig del), udvikle velbegrundede argumenter og nå relevante konklusionerTidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenHvis et eller flere delelementer ikke er opfyldt, er der mulighed for at revidere den manglende del, inden man går til reeksamen.Anden semesterprøveForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkravProjektet må maximalt fylde 20 normalsider. En normalside udgøres af 2400 anslag inklusiv mellemrum og ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og evt. bilag. Uddybende formkrav vil fremgå af Moodle.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed30 minutterECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Det skriftlige produkt udarbejdes i grupper (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette). Den mundtlige præsentation og efterfølgende eksamination foregår individuelt og varer 30 min:
• Individuel præsentation: max. 10 min.
• Eksamination: ca. 15 min.
• Votering: ca. 5 min.
2. semesterprøven udgøres af de obligatoriske fagelementer lnnovation, Entrepreneurship, Ledelse og Forretningsudvikling fra både første og andet semester.
Det fulde pensum fra de obligatoriske fagelementer fra første og andet semester vil blive testet under eksamen. Der eksamineres (om nødvendigt) ved flere fagundervisere, således at obligatoriske uddannelseselementer for 2. semester dækkes.
I den skriftlige opgave skal de studerende give konkrete forslag til forretningsudvikling i en eksisterende virksomhed. I forlængelse deraf skal de redegøre for, hvorledes implementering skal ske med udgangspunkt i virksomhedens nuværende situation, organisering og kultur.Individuel eller gruppeprøveGruppeaflevering med individuel eksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEkstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter som baseres på en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og fremlæggelse/eksamination.
Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for de indgående fagelementer.Tidsmæssig placering2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenEksamen er identisk med den ordinære eksamen. Hvis et eller flere delelementer ikke er opfyldt, er der mulighed for at revidere den manglende del, inden man går til reeksamen.