Sjællands Erhvervsakademi

Digital værdiskabelse

2025/2026
Engelsk titel
Digital value creation
Uddannelse
Digital Konceptudvikling
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
41451002
Fagansvarlig
Lars Bo Løfgreen
Annette Finnsdottir
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med både primære og sekundære data, herunder forståelse, opsamling og analyse af data på såvel forretnings- som brugerniveau. Der er fokus på, hvordan teknologi kan bidrage til værdiskabelse for såvel forretning som bruger.
    Derudover arbejdes der med digital integration, f.eks. imellem platforme, systemer og forretningsenheder, som en vigtig del i en værdiskabelse. Og der inkluderes hvorledes indsigter valideres og formidles til relevante samarbejdspartnere.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om forretningsmodeller og deres tilgang til værdiskabelse herunder også bæredygtighedsaspektet
    • forståelse for og kan reflektere over valg af kvalitative og kvantitative brugerundersøgelsesmetoder
    • forståelse for og kan reflektere over metoder til estimering og styring af en proces.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber til opsamling og analyse af data til værdiskabelse for såvel forretning som brugere
    • anvende metoder og redskaber til digital integration som led i en værdiskabelse
    • mestre anvendelse af digital teknologi som bidrag til værdiskabelse for forretning og brugere
    • vurdere praksisnære og faglige problemstillinger indenfor databaseret værdiskabelse og begrunde valg af konceptdesign baseret herpå
    • anvende metoder og redskaber til formidling af undersøgelsesresultater og indsigter, herunder validitet og kvalitet af de indsamlede data
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsningsforslag til samarbejdspartnere, forretning og brugere, herunder formidle kvalitetskriterier og problemstillinger ud fra et videnskabsteoretisk perspektiv.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med analyse og anvendelse af både kvalitative og kvantitative data til værdiskabelse i et digitalt koncept
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til værdiskabelse og anvendelse af data.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    41451001