Digitale Koncepter
2025/2026Engelsk titel
Digital Concepts
Uddannelse
Digital
Konceptudvikling
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
41451001
- Indhold og
formålFagelementet beskæftiger sig med forståelse for teknologi både som et koncept og som anvendt til at understøtte eller udarbejde et koncept. Herudover indgår innovativ udvikling af digitale koncepter med anvendelse af relevante teknologier, baseret på en forståelse af det videnskabsteoretiske fundament samt den forretningsmæssige kontekst.
Der arbejdes med, hvordan koncepter udvikles og beskrives, samt hvordan koncepter formidles til interne og eksterne interessenter. Der fokuseres på hele konceptudviklingsprocessen, brug af kvantitative og kvalitative data samt udarbejdelse og test af prototyper. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om relevante trends og tendenser inden for teknologisk udvikling
• udviklingsbaseret viden om lovgivningens betydning for udvikling af digitale koncepter
• forståelse for og kan reflektere over udviklings- og designprocesser for digitale produkter, oplevelser, services og systemer
• forståelse for praksis ved valg og prioritering af teknologi
• forståelse for og kan reflektere over videnskabeligt afsæt for konceptudvikling.FærdighederDen studerende kan:
• anvende videnskabsteori og metodelære som baggrund for at forstå undersøgelser/test i forbindelse med udvikling af koncepter
• anvende metoder til identificering og formulering af problem, undersøgelsesspørgsmål og undersøgelsesdesign
• anvende metoder og redskaber til undersøgelse, analyse af digitale koncepter, herunder den teknologi der indgår
• anvende relevante teknologier i udvikling af koncepter
• mestre indsamling, analyse, tolkning og formidling af relevant data i forhold til udarbejdelse af digitale koncepter
• mestre innovativ udvikling af digitale koncepter, herunder udvikling og afprøvning af prototyper
• formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med valg af digitale teknologier og koncepter med afsæt i trends indenfor bæredygtighed, grøn omstilling, værdiskabelse og forretningspotentiale
• indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til vurdering, valg og formidling af relevant teknologi inden for digital konceptudvikling og udvikling af digitale prototyper til test og validering af et koncept
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til digitale koncepter. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålVærdiskabende digitale koncepterForudsætninger for indstilling til eksamenAflevering af de 2 projekter på 1. semester. Kravene til projekterne introduceres i begyndelsen af hvert af de 2 moduler på 1. semester. De 2 projekter på 1. semester skal være godkendt som afleveringer før eksamensforberedelserne går i gang.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenVarighed45 minutterECTS30Der udleveres en opgave inden eksamenJaEksamens tilrettelæggelse og indholdEksamen er en individuel mundtlig eksamen med forberedelse. Alle hjælpemidler er tilladt.
Den studerende modtager 7 dage før den mundtlige eksamen en casebeskrivelse. Den studerende skal herefter udarbejde forslag og en prototype til et værdiskabende digital koncept, som den studerende skal præsentere til den mundtlige eksamen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingLæringsmålene for fagelementerne Digitale koncepter og Digital værdiskabelse.
Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af konceptforslag og den mundtlige præsentation. Eksamen bedømmes eksternt ud fra 7-trinsskalaen.Tidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenDer udarbejdes en ny casebeskrivelse for hvert forsøg.
Reeksamen afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.