Strategisk analyse
2025/2026Engelsk titel
Strategic analysis
Uddannelse
Finansbachelor
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
41354007
- Indhold og
formålFagelementet Strategisk analyse har fokus på den helhedsorienterede strategi- og
forretningsforståelse og omhandler såvel intern som ekstern analyse af erhvervskunders og/eller virksomheders situation. Fagelementet indeholder situationsanalyse til at vurdere mål og interne strategier, samt eksterne analyser af virksomhedens omverden, konkurrencesituation og kundesegmenter for herved at dokumentere en helhedsorienteret og reflekteret strategiforståelse, samt en evne til at finde beslutningsmuligheder og begrunde og udvælge blandt disse. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om central anvendt teori, metode og praksis med hensyn til, hvordan erhvervet identificerer og analyserer relevante interne og eksterne forhold, der har indflydelse på en given virksomheds situation
• Forståelse for og refleksion over central anvendt metode til at identificere og udnytte en given virksomheds kompetencer med henblik på styrkelse af dennes konkurrenceevne.
• Viden om beslutninger og beslutningsprocesser i erhverveneFærdighederDen studerende kan:
• Anvende erhvervets centrale metoder og redskaber til at analysere, vurdere og begrunde indsatser i forhold til virksomhedens strategiske situation
• Vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og begrunde et eller flere løsningsforslag til virksomhedernes udfordringer.
• Formidle begrundede løsningsforslag i relation til en virksomheds interne og eksterne situation i en professionel rådgivningssituation.KompetencerDen studerende kan:
• På reflekterende vis håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i erhvervet
• Deltage selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang og finde løsningsmuligheder på virksomhedernes udfordringer på basis af analyser og vurderinger.
• Identificere egne læringsbehov og i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer baseret på en helhedsorienteret strategi- og forretningsforståelse. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålFagets eksamener er beskrevet på et andet fag41354006