Sjællands Erhvervsakademi

Rådgivning af erhvervskunden

2025/2026
Engelsk titel
Advising business customers
Uddannelse
Finansbachelor
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
41354006
Fagansvarlig
Henrik Andersen
Signe Marie Laustsen Ebbesen
  • Indhold og formål
    Faget skal give den studerende viden om og forståelse for den personlige rådgivning og salgets betydning i relation til den finansielle virksomheds erhvervskunder. Salget skal baseres på en situationsanalyse af den virksomhed, den konkrete erhvervskunde ejer eller repræsenterer. Den studerende skal kunne prioritere og planlægge den personlige rådgivning og salgsindsats i forhold til ressourcer, baseret på viden om erhvervskunden og dennes købsadfærd, samt de produkter, herunder serviceydelser, der tilbydes. Den studerende skal via kendskab til forskellige salgsformer, salgs- og kommunikationsteknikker kunne gennemføre salgets forskellige faser. Den studerende skal kunne vurdere forskellige kundetyper og tilrettelægge en relevant og begrundet salgs- og forhandlingsstrategi. Den studerende skal have forståelse for anvendelsen af CRM-strategier.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om anvendt teori og metoder inden for finansiel erhvervskunderådgivning og salg herunder salgsprocessens psykologi og forskellige salgsstile
    • Viden om etablering og vedligeholdelse af langvarige kunderelationer på B2B markedet
    • Viden om CRM-strategier
    • Viden om relationen mellem kundetype og egen adfærd som erhvervskunderådgiver
    • Viden om forhandlingsteknik
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Vurdere erhvervskundens behov med afsæt i en strategisk analyse
    • Definere og etablere en salgsstrategi for den enkelte erhvervskunde
    • Mestre den rådgivende salgsproces fra at skabe kontakt til erhvervskunden, af- dækning af kundens behov, behandling af indvendinger og reklamationer til præsentation af løsninger, der dækker kundens behov og ønsker
    • Mestre og vurdere forskellige former for salg såsom nysalg og mersalg herunder krydssalg
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Planlægge og gennemføre salgs- og rådgivningsmøder med erhvervskunder ved anvendelse af relevant salgsteknik
    • Påtage sig ansvar for at kunne identificere egne læringsmål inden for erhvervskunderådgivning
    • Udarbejde en salgsstrategi for forskellige kundetyper
    • Selvstændigt og kompetent kunne håndtere alle salgets faser herunder forhandlingsteknik
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Rådgivning af erhvervskunden og Strategisk analyse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Den skriftlige beslutningsoplæg skal have et omfang på max. 5 normalsider ekskl. Forside, kildeliste og eventuelle bilag. Omfanget af bilag bør begrænses. En normalside har et omfang på 2.400 anslag inklusive mellemrum.

    Varighed
    20 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Ja
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Eksamen består af et casebaseret, tværfagligt skriftligt beslutningsoplæg udarbejdet i gruppe og en dertil individuel mundtlig eksamen baseret på oplægget.
    Skriftligt beslutningsoplæg:
    Det skriftlige beslutningsoplæg udarbejdes i grupper af 2-4 personer. Det er en 48-timers case. Beslutningsoplægget bør indeholde de finansielle anbefalinger gruppen vil give til den konkrete virksomhed ud fra et strategisk perspektiv. Grundlaget for gruppearbejdet er en udleveret casebeskrivelse
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    Max antal i gruppe
    2
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmelseskriterier:
    Bedømmelseskriterierne svarer til læringsmålene i fagelementerne Rådgivning af erhvervskunden og Strategisk analyse. Eksamen bedømmes internt efter 7‐trinskalaen. Der gives én samlet karakter efter en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige præstation.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Syge- og reeksamen afvikles i slutningen af 4. semester og på samme vilkår som den ordinære eksamen, dog er caseforberedelsen individuel.