Sjællands Erhvervsakademi

Kampagne- og Kommunikationsplanlægning

2025/2026
Engelsk titel
Campaign and Communication Planning
Uddannelse
Event Management og Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40084000
Fagansvarlig
Mini Jensen
Celeste Brandt Holmbye
  • Indhold og formål
    Fagelementet Kampagne- og kommunikationsplanlægning indfører den studerende i grundlæggende metoder til at planlægge og gennemføre kampagner og kommunikationsindsatser i virksomheder og organisationer i eventbranchen. Der præsenteres en række klassiske og nyere teorier og modeller til at analysere, udvikle, planlægge, udføre og evaluere markedsførings- og kommunikationstiltag, således at de underbygger en virksomheds strategi.

    Der introduceres til forskellige typer af kampagner, for eksempel reklamekampagner, oplysningskampagner, adfærdsændrende kampagner og politiske kampagner. Der er fokus på såvel ekstern som intern kommunikation. Bureauinvolvering og bureauhåndtering er også temaer, som bliver belyst.

    Vi har endvidere et fokus på eventet som markedsføringsværktøj og introducerer til teoretiske og praktiske aspekter af kampagneplanlægning af såvel traditionelle kampagner som eventbaserede kampagner.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om forskellige typer af kampagner og kommunikationsindsatser
    • grundlæggende teorier, metoder og planlægningsværktøjer til kampagne- og kommunikationsplanlægning
    • særlige karakteristika ved forskellige kampagner, herunder eventbaserede kampagner overfor traditionelle kampagner.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • udvælge målgrupper og målsætninger for en kampagne eller en kommunikationsindsats
    • udvælge relevante planlægningsværktøjer og distribueringsmedier til forskellige typer af kampagner
    • udvælge og anvende centrale metoder og værktøjer til evaluering og effektmåling af kampagner og kommunikationsindsatser.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • I praksis planlægge og gennemføre en kampagne- eller kommunikationsproces fra idé til evaluering
    • identificere behovet for interne og eksterne ressourcer, herunder involvering af et bureau
    • effektmåle og evaluere kampagner og kommunikationsindsatser i forhold til disses formål og målsætninger.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Kampagne- og Kommunikationsplanlægning og Social Media Marketing
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Den mundtlige eksamens varighed er 10 minutter plus 10 minutter pr. gruppemedlem.
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig gruppeeksamen i grupper af 3-5 studerende. Studielederen kan i særlige tilfælde dispensere fra dette.
    En detaljeret beskrivelse af eksamens tilrettelæggelse og indhold vil være tilgængelig på uddannelsens læringsportal ved undervisningsforløbets begyndelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    5
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for fagelementerne Social Media Marketing og Kampagne- og Kommunikationsplanlægning
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Eksamen afholdes ved undervisningsforløbets afslutning.
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Afholdelsesform kan variere på baggrund af færre studerende