Sjællands Erhvervsakademi

Introduktion til Markedsføring

2025/2026
Engelsk titel
Introduction to Marketing
Uddannelse
Event Management og Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40081002
Fagansvarlig
Mini Jensen
Celeste Brandt Holmbye
  • Indhold og formål
    Fagelementet Introduktion til markedsføring indfører den studerende i grundlæggende modeller, analyseværktøjer og fremgangsmåder inden for markedsføring.
    Der præsenteres en række klassiske og nyere markedsføringsteorier, -modeller og -værktøjer til at analysere, planlægge, eksekvere og evaluere forskellige markedsføringsinitiativer inden for events. Den studerende introduceres til såvel markedsføring af fysiske produkter som af immaterielle services, oplevelser og information med relevans for forskellige typer af virksomheder og organisationer.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om centrale og grundlæggende markedsføringsteorier, -begreber og -problemstillinger, der i særlig grad kan bringes i anvendelse inden for arbejdet med events
    • viden om teoretiske og metodiske tilgange til målgruppeanalyse, herunder viden om forskellige markedsføringsformer og deres relevans i forhold til relevante aktører, kontekster og processer
    • viden om etiske problemstillinger, knyttet til forskellige former for markedsføring, samt kritisk refleksion over disse.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende strategiske og analytiske værktøjer, herunder identificere muligheder for monitorering og evaluering af markedsføringsaktiviteter
    • tilrettelægge og målrette markedsføringsaktiviteter på baggrund af analyse og bearbejdning af empirisk materiale
    • vurdere og diskutere fordele og ulemper ved brug af forskellige markedsføringsstrategier i forhold til forskellige typer af events og målgrupper.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • analysere og implementere konkrete og specifikke markedsføringsaktiviteter i relation til professionsrelevante cases
    • planlægge markedsføringsaktiviteter i henhold til forskellige typer af events og målgrupper
    • selvstændigt vurdere, argumentere for og reflektere over valg af strategi og metode i forbindelse med planlægning og eksekvering af en valgt markedsføringsaktiviteter.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    40081001