Sjællands Erhvervsakademi

Introduktion til Event Management

2025/2026
Engelsk titel
Introduction to Event Management
Uddannelse
Event Management og Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40081001
Fagansvarlig
Mini Jensen
Celeste Brandt Holmbye
  • Indhold og formål
    Fagelementet Introduktion til Event Management giver den studerende en grundlæggende forståelse af uddannelsen og fænomenet event. Vi ser på events ud fra en sociologisk, psykologisk, antropologisk og kommerciel tilgang. Heri indgår også viden om eventets karakteristika, funktion, dets historiske og kulturelle baggrund, samt viden om, hvordan eventet adskiller sig fra øvrige typer af begivenheder.

    Den studerende bliver præsenteret for teori om at lede og organisere mennesker i større eller mindre grupper i bevægelse i det konkrete, midlertidige rum i en given kontekst med specifikke formål. Alle komponenter i eventprofessionen, som adresserer såvel fritidsindustrien som events i virksomheder inden for eksempelvis medicinalbranchen, B2B og finansverdenen, bliver introduceret.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om teorier om eventet som fænomen, funktion og forretning
    • viden om den historiske, kulturelle og sociologiske baggrund for eventet
    • viden om eventets placering i konkrete kontekster med specifikke formål
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • redegøre for, diskutere og vurdere eventets kompleksitet
    • anvende fagets metoder og redskaber i identifikation, analyse og formidling af rum og kontekst for et givent event
    • begrunde og vælge løsningsmodeller på baggrund af en grundlæggende forståelse af behov og udnyttelse af eventet i forretningsmæssig sammenhæng
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • på et elementært niveau reflektere over eventets kontekst i relation til dettes formål
    • indgå i komplekse og udviklingsorienterede analyser og diskussioner af eventets historiske, kulturelle og sociologiske baggrund
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde, som undersøger og udvikler eventet som fænomen og funktion
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Introduktion til Event Management, Introduktion til Markedsføring og Introduktion til Metode
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Den skriftlige opgaves omfang må maksimalt svare til 10 normalsider pr. gruppe, minimum 9 sider. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Den mundtlige eksamens varighed er 10 minutter plus 10 minutter pr. gruppemedlem inklusive votering og karaktergivning.
    ECTS
    20
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i en skriftlig gruppeopgave. Gruppeomfang er 4-6 studerende. Studielederen kan i særlige tilfælde dispensere fra dette. Den mundtlige eksamens varighed er 10 minutter plus 10 minutter pr. gruppemedlem inklusive votering og karaktergivning. En detaljeret beskrivelse af eksamens tilrettelæggelse og indhold vil være tilgængelig på uddannelsens læringsportal ved undervisningsforløbets begyndelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    6
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen baseret på en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige præstation.
    Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for fagelementerne; Introduktion til Event Management, Introduktion til Markedsføring og Introduktion til Metode.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Eksamen gennemføres ved undervisningsforløbets afslutning
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Afholdelsesform kan variere på baggrund af færre studerende