Temaer i kommunikation og kognition
2025/2026Engelsk titel
Themes in Communication and
Cognition
Uddannelse
Engelsk og Digital
Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
6. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40036000
- Indhold og
formålFaget indbefatter indføring i centrale teoretiske perspektiver og tilgange til kommunikation i en virksomhedskontekst. Der er særlig fokus på et modtagerperspektiv og blandt andet hvordan kognition formes i samspillet mellem individer, teknologier (såsom analoge teknologier, software, AI) og organisatoriske strukturer, rutiner og beslutningsprocesser.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om forskellige perspektiver indenfor kommunikations- og kognitionsteorierFærdighederDen studerende kan:
• identificere, analysere og reflektere over forekomsten af forskellige kommunikative og kognitive fænomener i organisatoriske sammenhænge
• anvende relevante videnskabelige teorier og metoder til at undersøge disse fænomenerKompetencerDen studerende kan:
• anvende sin viden og sine færdigheder til at indgå i kritisk og konstruktiv dialog om, hvordan kommunikative og kognitive fænomener præger virksomheder og organisationer - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål6. semesterprøve: Temaer i kommunikation og kognition samt WebkommunikationForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Baggrundsanalyse af maksimalt 20 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusivt mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.
Varighed30 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt produkt. Individuelt udarbejdelse af webkommunikationsprodukter og baggrundsanalyse af disse. Den studerende vælger enten individuel eller i gruppe en casevirksomhed, der tages afsæt i. Selve kommunikationsproduktet og dermed også baggrundsanalysen skal dog være individuelt. Baggrundsanalysen for kommunikationsproduktet afleveres i opsamlet form før den mundtlige eksamen og til den mundtlige eksamen medbringes kommunikationsproduktet. Kommunikationsproduktet præsentes og danner baggrund for den efterfølgende mundtlige eksamination. Den mundtlige eksamination har et omfang af 30 minutter inkl. votering og karaktergivningIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Det er en helhedsvurdering af kommunikationsproduktet, baggrundsanalysen og den mundtlige præstation.
Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Perspektiver på forbrugeradfærd samt Grafisk design og layoutTidsmæssig placering6. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenReeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.