Sjællands Erhvervsakademi

Temaer i kommunikation og kognition

2025/2026
Engelsk titel
Themes in Communication and Cognition
Uddannelse
Engelsk og Digital Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
6. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40036000
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Faget indbefatter indføring i centrale teoretiske perspektiver og tilgange til kommunikation i en virksomhedskontekst. Der er særlig fokus på et modtagerperspektiv og blandt andet hvordan kognition formes i samspillet mellem individer, teknologier (såsom analoge teknologier, software, AI) og organisatoriske strukturer, rutiner og beslutningsprocesser.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om forskellige perspektiver indenfor kommunikations- og kognitionsteorier
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • identificere, analysere og reflektere over forekomsten af forskellige kommunikative og kognitive fænomener i organisatoriske sammenhænge
    • anvende relevante videnskabelige teorier og metoder til at undersøge disse fænomener
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • anvende sin viden og sine færdigheder til at indgå i kritisk og konstruktiv dialog om, hvordan kommunikative og kognitive fænomener præger virksomheder og organisationer
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    6. semesterprøve: Temaer i kommunikation og kognition samt Webkommunikation
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Baggrundsanalyse af maksimalt 20 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusivt mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    15
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt produkt. Individuelt udarbejdelse af webkommunikationsprodukter og baggrundsanalyse af disse. Den studerende vælger enten individuel eller i gruppe en casevirksomhed, der tages afsæt i. Selve kommunikationsproduktet og dermed også baggrundsanalysen skal dog være individuelt. Baggrundsanalysen for kommunikationsproduktet afleveres i opsamlet form før den mundtlige eksamen og til den mundtlige eksamen medbringes kommunikationsproduktet. Kommunikationsproduktet præsentes og danner baggrund for den efterfølgende mundtlige eksamination. Den mundtlige eksamination har et omfang af 30 minutter inkl. votering og karaktergivning
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Det er en helhedsvurdering af kommunikationsproduktet, baggrundsanalysen og den mundtlige præstation.
    Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Perspektiver på forbrugeradfærd samt Grafisk design og layout
    Tidsmæssig placering
    6. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.