Sjællands Erhvervsakademi

Interaktion- og interfacedesign

2025/2026
Engelsk titel
Interaction and Interface Design
Uddannelse
Engelsk og digital markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40035001
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Faget fokuserer på fremstilling og vedligehold af dynamiske digitale medieprodukter. Der vil blive gået i dybden med informationsarkitektur, interaktions- og interfacedesign samt ledelse af designprocessen.
    Desuden arbejdes med analyse, forståelse for og refleksion over modtagerens oplevelser og behov i forskellige kommunikationssituationer herunder design af brugergrænseflader og usability.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om teorier om informationsarkitektur, interaktions- og interfacedesign
    • viden om gængse metoder til at teste og vurdere medieproduktets interaktions- og interfacedesign
    • viden om æstetik og tendenser indenfor interaktionsdesign
    • viden om anvendelse af brugerundersøgelsesmetoder.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • designe og implementere dynamiske og statiske, digitale medieprodukter
    • fremstille og vedligeholde dynamiske digitale medieprodukter vha. relevante teknologier
    • anvende metoder og redskaber til at designe brugeroplevelser overfor relevante målgrupper med inddragelse af brugere
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger ved design af brugergrænseflader og vælge og begrunde relevante løsningsmodeller
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger om design af brugeroplevelser og formidle centrale problemstillinger til samarbejdspartnere og brugere.
    • vurdere et digitalt medieprodukts design i forhold til informationsstruktur, interface og interaktion samt medieproduktets funktion i en organisationskontekst
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere processer af interaktions- og interfacedesign på baggrund af analyse og planlægning
    • identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til interaktions- og interfacedesign med afsæt i modtagerens brugeroplevelse.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    40035000