Interkulturel Markedskommunikation
2025/2026Engelsk titel
Intercultural Market
Communication
Uddannelse
Engelsk og Digital
Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40035000
- Indhold og
formålFaget giver en indføring i, hvilke faktorer der har særlig betydning i forbindelse med interkulturel markedskommunikation. I den forbindelse arbejdes der med komparative analyser. Med afsæt i dette tilegner de studerende sig forskellige teoretiske og metodiske forudsætninger for at kunne planlægge og udføre en række kommunikationsopgaver i relation til virksomheders internationale aktiviteter.
Den mundtlige sprogfærdighed trænes gennem forskellige øvelser, oplæg og diskussioner i relation til de fagspecifikke temaer. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om relevant teori, metode og praksis til analyse, revision og produktion af engelsksprogede tekster inden for interkulturel markedskommunikation
• viden om kulturelle forskelles betydning i en virksomhedskommunikativ kontekst.FærdighederDen studerende kan:
• anvende relevant teori og metode til at analysere praktiske problemstillinger inden for interkulturel markedskommunikation
• producere og revidere engelsksprogede tekster, der skal bruges i en defineret situation inden for interkulturel markedskommunikation
• formulere sig skriftligt og mundtligt på et fyldestgørende og professionelt engelsk under hensyntagen til genre- og diskursmæssige konventioner.
• anvende teoretisk viden til at planlægge, vejlede om og løse engelsksprogede kommunikationsopgaver i relation til virksomhedens interkulturelle kommunikationKompetencerDen studerende kan:
• indgå i tværfaglige og interkulturelle teams med en professionel adfærd. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål5. semesterprøve: Interkulturel markedskommunikation samt interaktions- og interfacedesignForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Det skriftlige oplæg skal have et omfang af 10 normalsider + 5 normalsider pr. gruppemedlem. En normalside er 2.400 tegn inklusivt mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse. Hertil kommer de to digitale kommunikationsprodukter. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
VarighedVarighed varierer efter gruppestørrelseDen mundtlige del af eksaminationen har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min pr. studerende) og foregår som følger:
- Gruppepræsentation på grundlag af det skriftlige oplæg, herunder præsentation af de to digitale kommunikationsprodukter: 5 minutter pr studerende
- Eksamination af gruppens medlemmer med ca. 15 minutter pr studerende. Der tages afsæt i det skriftlige oplæg og læringsmål for de to fag, der udgør eksamen
- Votering og meddelelse af individuel karakter: ca. 5 minutter pr studerende
- Samlet feedback til hele gruppen: ca. 5 minutter pr studerendeECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt projekt og to digitale kommunikationsprodukter. Det skriftlige gruppeprojekt som skrives af 3 til 4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette) tager afsæt i fagenes læringsmål, og der vil være vejledningsværksteder tilknyttet undervisningen i slutningen af semestret.
Den mundtlige del af eksaminationen har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min pr. studerende) og foregår som følger:
- Gruppepræsentation på grundlag af det skriftlige oplæg, herunder præsentation af de to digitale kommunikationsprodukter: 5 minutter pr studerende
- Eksamination af gruppens medlemmer med ca. 15 minutter pr studerende. Der tages afsæt i det skriftlige oplæg og læringsmål for de to fag, der udgør eksamen
- Votering og meddelelse af individuel karakter: ca. 5 minutter pr studerende
- Samlet feedback til hele gruppen: ca. 5 minutter pr studerendeIndividuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEkstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Den individuelle karakter gives på baggrund af en
helhedsvurdering af det skriftlige oplæg og den mundtlige præstation.
Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Perspektiver på forbrugeradfærd samt Grafisk design og layoutTidsmæssig placering5. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenReeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et selvstændigt projekt.