Sjællands Erhvervsakademi

Interkulturel Markedskommunikation

2025/2026
Engelsk titel
Intercultural Market Communication
Uddannelse
Engelsk og Digital Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40035000
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Faget giver en indføring i, hvilke faktorer der har særlig betydning i forbindelse med interkulturel markedskommunikation. I den forbindelse arbejdes der med komparative analyser. Med afsæt i dette tilegner de studerende sig forskellige teoretiske og metodiske forudsætninger for at kunne planlægge og udføre en række kommunikationsopgaver i relation til virksomheders internationale aktiviteter.
    Den mundtlige sprogfærdighed trænes gennem forskellige øvelser, oplæg og diskussioner i relation til de fagspecifikke temaer.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om relevant teori, metode og praksis til analyse, revision og produktion af engelsksprogede tekster inden for interkulturel markedskommunikation
    • viden om kulturelle forskelles betydning i en virksomhedskommunikativ kontekst.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende relevant teori og metode til at analysere praktiske problemstillinger inden for interkulturel markedskommunikation
    • producere og revidere engelsksprogede tekster, der skal bruges i en defineret situation inden for interkulturel markedskommunikation
    • formulere sig skriftligt og mundtligt på et fyldestgørende og professionelt engelsk under hensyntagen til genre- og diskursmæssige konventioner.
    • anvende teoretisk viden til at planlægge, vejlede om og løse engelsksprogede kommunikationsopgaver i relation til virksomhedens interkulturelle kommunikation
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • indgå i tværfaglige og interkulturelle teams med en professionel adfærd.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    5. semesterprøve: Interkulturel markedskommunikation samt interaktions- og interfacedesign
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Det skriftlige oplæg skal have et omfang af 10 normalsider + 5 normalsider pr. gruppemedlem. En normalside er 2.400 tegn inklusivt mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse. Hertil kommer de to digitale kommunikationsprodukter. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Den mundtlige del af eksaminationen har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min pr. studerende) og foregår som følger:
    - Gruppepræsentation på grundlag af det skriftlige oplæg, herunder præsentation af de to digitale kommunikationsprodukter: 5 minutter pr studerende
    - Eksamination af gruppens medlemmer med ca. 15 minutter pr studerende. Der tages afsæt i det skriftlige oplæg og læringsmål for de to fag, der udgør eksamen
    - Votering og meddelelse af individuel karakter: ca. 5 minutter pr studerende
    - Samlet feedback til hele gruppen: ca. 5 minutter pr studerende
    ECTS
    20
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt projekt og to digitale kommunikationsprodukter. Det skriftlige gruppeprojekt som skrives af 3 til 4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette) tager afsæt i fagenes læringsmål, og der vil være vejledningsværksteder tilknyttet undervisningen i slutningen af semestret.
    Den mundtlige del af eksaminationen har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min pr. studerende) og foregår som følger:
    - Gruppepræsentation på grundlag af det skriftlige oplæg, herunder præsentation af de to digitale kommunikationsprodukter: 5 minutter pr studerende
    - Eksamination af gruppens medlemmer med ca. 15 minutter pr studerende. Der tages afsæt i det skriftlige oplæg og læringsmål for de to fag, der udgør eksamen
    - Votering og meddelelse af individuel karakter: ca. 5 minutter pr studerende
    - Samlet feedback til hele gruppen: ca. 5 minutter pr studerende
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Den individuelle karakter gives på baggrund af en
    helhedsvurdering af det skriftlige oplæg og den mundtlige præstation.
    Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Perspektiver på forbrugeradfærd samt Grafisk design og layout
    Tidsmæssig placering
    5. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et selvstændigt projekt.