Sjællands Erhvervsakademi

Perspektiver på forbrugeradfærd

2025/2026
Engelsk titel
Perspectives on Consumer Behavior
Uddannelse
Engelsk og digital markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40032002
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Faget indbefatter en grundig indføring i forbrugeradfærd.
    I faget introduceres til en virksomheds mulighed for målrettet markedskommunikation og marketing på henholdsvis B2B og B2C markedet. I relation til B2C markedet arbejdes specifikt med købsbeslutningsprocessen samt segmentering og målgruppeanalyse.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • hvordan virksomheder kan arbejde strategisk med segmentering
    • købsbeslutningsprocesser på henholdsvis B2B og B2C markedet
    • grundlæggende forståelse for forbrugertyper
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagets teorier, begreber, modeller og metoder til at lave analyser af forskellige typer af forbrugere og forbrugsadfærd på forskellige markeder samt aktuelle forbrugsfænomener
    • analysere og segmentere målgruppen/er for en markedsføringsindsats
    • vurdere købsadfærd på B2B og B2C markedet og den afledte betydning for virksomhedens markedskommunikation
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • omsætte sin viden og færdigheder til at identificere, analysere og beskrive forbrugeradfærd i praksisnære cases
    • problematisere og kritisk diskutere beskrevne forbrugsfænomener ud fra forskellige teoretiske/analytiske perspektiver
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    40032001