Grafisk Design og layout
2025/2026Engelsk titel
Graphic Design and Layout and
Perspectives on Consumer Behavior
Uddannelse
Engelsk og Digital
Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40032001
- Indhold og
formålFaget omfatter en indføring i kommunikationsteori og teori om visuelt kommunikative virkemidler som f.eks. farve, typografi, grafisk form og billedteori, der er egnet til at analysere en virksomheds markedskommunikation
Desuden gives der en introduktion til produktion af forskellige former for virksomhedskommunikation både som tekst og grafik. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• kommunikation samt kontekstuelle faktorer, der er vigtige for at kunne analysere og producere situationstilpasset tekst og grafik til brug i organisationers kommunikation
• og forståelse for sammenhængen mellem teknologi, praksis og semiotiske potentialerFærdighederDen studerende kan:
• karakterisere den markedsmæssige kontekst som en virksomheds kommunikative produkt skal anvendes i
• analysere og redegøre for valg af layout, farver, grafisk form, typografi og sats samt diskutere deres potentielle betydning i kommunikationssituationen
• gennemføre grundlæggende planlægning og udarbejdelse af visuel markedskommunikationKompetencerDen studerende kan:
• indgå i dialog med relevante faggrupper om tilrettelæggelse af visuel markedskommunikation - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål2. semestereksamen: Grafisk design og layout samt Perspektiver på forbrugeradfærdForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Det skriftlige oplæg skal have et omfang af 5 normalsider + 5 normalsider pr. gruppemedlem. En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Hertil kommer de to digitale kommunikationsprodukter. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
VarighedVarighed varierer efter gruppestørrelseDen mundtlige del af eksaminationen har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min pr. studerende) og foregår som følger:
- Gruppepræsentation på grundlag af det skriftlige oplæg, herunder præsentation af de to digitale kommunikationsprodukter: 5 minutter pr studerende
- Eksamination af gruppens medlemmer med ca. 15 minutter pr studerende. Der tages afsæt i det skriftlige oplæg og læringsmål for de to fag, der udgør eksamen
- Votering og meddelelse af individuel karakter: Cirka 5 minutter pr studerende
- Samlet feedback til hele gruppen: Cirka 5 minutter pr studerendeECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenNejIndividuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Det er en helhedsvurdering af det skriftlige oplæg og den mundtlige præstation.
Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Perspektiver på forbrugeradfærd samt Grafisk design og layoutTidsmæssig placering2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenReeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et selvstændigt projekt.