Sjællands Erhvervsakademi

Grafisk Design og layout

2025/2026
Engelsk titel
Graphic Design and Layout and Perspectives on Consumer Behavior
Uddannelse
Engelsk og Digital Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40032001
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Faget omfatter en indføring i kommunikationsteori og teori om visuelt kommunikative virkemidler som f.eks. farve, typografi, grafisk form og billedteori, der er egnet til at analysere en virksomheds markedskommunikation
    Desuden gives der en introduktion til produktion af forskellige former for virksomhedskommunikation både som tekst og grafik.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • kommunikation samt kontekstuelle faktorer, der er vigtige for at kunne analysere og producere situationstilpasset tekst og grafik til brug i organisationers kommunikation
    • og forståelse for sammenhængen mellem teknologi, praksis og semiotiske potentialer
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • karakterisere den markedsmæssige kontekst som en virksomheds kommunikative produkt skal anvendes i
    • analysere og redegøre for valg af layout, farver, grafisk form, typografi og sats samt diskutere deres potentielle betydning i kommunikationssituationen
    • gennemføre grundlæggende planlægning og udarbejdelse af visuel markedskommunikation
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • indgå i dialog med relevante faggrupper om tilrettelæggelse af visuel markedskommunikation
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    2. semestereksamen: Grafisk design og layout samt Perspektiver på forbrugeradfærd
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Det skriftlige oplæg skal have et omfang af 5 normalsider + 5 normalsider pr. gruppemedlem. En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Hertil kommer de to digitale kommunikationsprodukter. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Den mundtlige del af eksaminationen har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min pr. studerende) og foregår som følger:
    - Gruppepræsentation på grundlag af det skriftlige oplæg, herunder præsentation af de to digitale kommunikationsprodukter: 5 minutter pr studerende
    - Eksamination af gruppens medlemmer med ca. 15 minutter pr studerende. Der tages afsæt i det skriftlige oplæg og læringsmål for de to fag, der udgør eksamen
    - Votering og meddelelse af individuel karakter: Cirka 5 minutter pr studerende
    - Samlet feedback til hele gruppen: Cirka 5 minutter pr studerende
    ECTS
    20
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Det er en helhedsvurdering af det skriftlige oplæg og den mundtlige præstation.
    Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Perspektiver på forbrugeradfærd samt Grafisk design og layout
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et selvstændigt projekt.