Organisationsteori
2025/2026Engelsk titel
Organizational theory
Uddannelse
Engelsk og Digital
Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40031002
- Indhold og
formålFaget omfatter en indføring i organisationsteori og centrale emner, herunder organisationstyper, formelle og uformelle strukturer, teknologi, forholdet til miljøet, organisationskultur, ledelse af organisationer, organisationers beslutningsgange, strategi og beslutningsprocesser samt forandring og kommunikation. Der lægges særlig vægt på at belyse forholdet mellem organisation og kommunikation.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om organisationsteori og de grundlæggende teorier og tilgange til organisation, herunder:
• udviklingsbaseret viden til vurdering af virksomhedens interne situation
• forståelse for virksomhedspraksis og anvendelse af forskellige forretningsmodellerFærdighederDen studerende kan:
• anvende fagområdets centrale metoder og teorier til at identificere kommunikative udviklingspotentialer baseret på virksomhedens interne forhold
• vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller i forhold til en virksomheds forretning med det formål at kommunikere tydeligt til modtagere
• vurdere og analysere virksomhedens organisering, struktur og kultur med henblik på optimering af virksomhedens forretningsprocesser
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmodeller i relation til interne analyser af virksomheden
• anvende teorier og analytiske begreber på problemer og konflikter i organisationerKompetencerDen studerende kan:
• bruge viden og færdigheder til at analysere organisatoriske problemstillinger på et grundlæggende niveau samt på baggrund heraf kunne formulere løsningsmuligheder
• håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til udvikling og optimering af en virksomheds forretningsmodel og kommunikation
• deltage i faglige og tværfaglige samarbejder i forhold til virksomhedens interne forhold med en professionel tilgang
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens interne forhold - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål1. semestereksamen: Organisationsteori samt Digital marketingForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
studerende i gruppen vil omfanget således være 20 normalsider, og ved 4 studerende vil omfanget være 25 normalsider). 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Det digitale kommunikationsprodukt kan variere i form og omfang. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed30 minutterECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenJaEksamens tilrettelæggelse og indholdEksamen består af et tværfaglig skriftligt gruppeprojekt (grupper af 3-4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette)) og en efterfølgende individuel mundtlig eksamen. Det skriftlige projekt er et tværfagligt projekt, som er baseret på en casevirksomhed der udleveres til de studerende incl. relaterede spørgsmål. Der skal tages udgangspunkt i en praktisk problemstilling i casevirksomheden med fokus på organisation og dens digitale marketing.
De studerende skal analysere casevirksomheden ved at beskrive organisationsstruktur, kultur og undersøge virksomhedens omverden, overordnet set kunder og konkurrenter. Derefter skal der udarbejdes et forslag til markedsføringsplan med fokus på digital marketing, hvor der udvikles et digitalt kommunikationsprodukt.
Den mundtlige eksamen (individuel) tager udgangspunkt i det afleverede projekt og det digitale kommunikationsprodukt. Varighed af den mundtlige eksamen er 30 minutter inklusive votering, feedback og karaktergivning.Individuel eller gruppeprøveGruppeaflevering med individuel eksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Det er en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige præstation.
Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Organisationsteori samt Digital marketingTidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenReeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et selvstændigt projekt.