Sjællands Erhvervsakademi

Organisationsteori

2025/2026
Engelsk titel
Organizational theory
Uddannelse
Engelsk og Digital Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40031002
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Faget omfatter en indføring i organisationsteori og centrale emner, herunder organisationstyper, formelle og uformelle strukturer, teknologi, forholdet til miljøet, organisationskultur, ledelse af organisationer, organisationers beslutningsgange, strategi og beslutningsprocesser samt forandring og kommunikation. Der lægges særlig vægt på at belyse forholdet mellem organisation og kommunikation.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om organisationsteori og de grundlæggende teorier og tilgange til organisation, herunder:
    • udviklingsbaseret viden til vurdering af virksomhedens interne situation
    • forståelse for virksomhedspraksis og anvendelse af forskellige forretningsmodeller
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og teorier til at identificere kommunikative udviklingspotentialer baseret på virksomhedens interne forhold
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller i forhold til en virksomheds forretning med det formål at kommunikere tydeligt til modtagere
    • vurdere og analysere virksomhedens organisering, struktur og kultur med henblik på optimering af virksomhedens forretningsprocesser
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmodeller i relation til interne analyser af virksomheden
    • anvende teorier og analytiske begreber på problemer og konflikter i organisationer
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • bruge viden og færdigheder til at analysere organisatoriske problemstillinger på et grundlæggende niveau samt på baggrund heraf kunne formulere løsningsmuligheder
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til udvikling og optimering af en virksomheds forretningsmodel og kommunikation
    • deltage i faglige og tværfaglige samarbejder i forhold til virksomhedens interne forhold med en professionel tilgang
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens interne forhold
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. semestereksamen: Organisationsteori samt Digital marketing
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    studerende i gruppen vil omfanget således være 20 normalsider, og ved 4 studerende vil omfanget være 25 normalsider). 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Det digitale kommunikationsprodukt kan variere i form og omfang. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    20
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Ja
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Eksamen består af et tværfaglig skriftligt gruppeprojekt (grupper af 3-4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette)) og en efterfølgende individuel mundtlig eksamen. Det skriftlige projekt er et tværfagligt projekt, som er baseret på en casevirksomhed der udleveres til de studerende incl. relaterede spørgsmål. Der skal tages udgangspunkt i en praktisk problemstilling i casevirksomheden med fokus på organisation og dens digitale marketing.
    De studerende skal analysere casevirksomheden ved at beskrive organisationsstruktur, kultur og undersøge virksomhedens omverden, overordnet set kunder og konkurrenter. Derefter skal der udarbejdes et forslag til markedsføringsplan med fokus på digital marketing, hvor der udvikles et digitalt kommunikationsprodukt.
    Den mundtlige eksamen (individuel) tager udgangspunkt i det afleverede projekt og det digitale kommunikationsprodukt. Varighed af den mundtlige eksamen er 30 minutter inklusive votering, feedback og karaktergivning.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Det er en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og den mundtlige præstation.
    Eksamen afprøver læringsmålene for de to fagområder der udgør eksamen: Organisationsteori samt Digital marketing
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et selvstændigt projekt.