Afsluttende eksamensprojekt
2025/2026- Indhold og
formålDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal godkende problemstillingen. - LæringsmålVidenDen uddannede har:
• Viden om praksis og anvendelse af metode og teori inden for det administrative fagområde.
• Forståelse af de vigtigste anvendte teorier og metoder og samspillet mellem individet, samfundet samt private og offentlige virksomheder og institutioner.FærdighederDen uddannede kan:
• Anvende og kombinere et alsidigt sæt færdigheder, der knytter sig til fagområdets praksis og arbejdsprocesser i forhold til samspillet mellem individet, samfundet samt private og offentlige virksomheder og institutioner.
• Vurdere praksisnære problemstillinger og justere arbejdsgange og arbejdsprocesser.
• Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder.KompetencerDen uddannede kan:
• Indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser.
• Varetage afgrænsede koordinerings- og planlægningsfunktioner, samt implementering af løsningsmuligheder i relation til individet, samfundet samt private og offentlige virksomheder og institutioner.
• Identificere og udvikle egne muligheder for fortsat videreudvikling i forskellige læringsmiljøer. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålAfsluttende eksamensprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er beståetPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Omfanget af projektet er bestemt af de studerendes antal:
Ved 1 studerende: 60.000 - 84.000 anslag inkl. mellemrum
Ved 2 studerende: 96.000 - 132.000 anslag inkl. mellemrum
Ved 3 studerende: 132.000 - 180.000 anslag inkl. mellemrum
En normalside udgøres af 2400 anslag inklusiv mellemrum. Indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag indregnes ikke i sideantallet.
Teksten skal kunne læses i sin helhed uden opslag i bilag (bilag er uden for bedømmelse). Projektet skal skrives med 1 1/2 linjeafstand, almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og -størrelse. Læs mere i vejledningen om det afsluttende eksamensprojekt på Wiseflow.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed45 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt. Eksamen er en ekstern mundtlig individuel eksamen på baggrund af et skriftligt individuelt/gruppeprojekt. Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se bedømmelseskriterier for yderligere.
Den mundtlige eksamen varer 45 minutter inklusiv votering. Heraf bør den studerendes fremlæggelse vare højst 10 minutter.
Den mundtlige eksamen er individuel – dvs. at alle eksamineres mundtligt hver for sig. Dette gælder også, hvis flere studerende har skrevet projekt sammen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingBedømmelseskriterierne for eksamen svarer til læringsmålene for det afsluttende eksamensprojekt. Eksamen bedømmes eksternt, og der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen ud fra en helhedsvurdering af evt. produkt og den skriftlige samt den mundtlige præstation.Tidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.