Sjællands Erhvervsakademi

Digital transformation og bæredygtig IT

2025/2026
Engelsk titel
Digital transformation and sustainable IT
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56665000
Fagansvarlig
Per Jensen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Specialiseringen i digital transformation består blandt andet i, at man udvikler og gentænker alt fra produkter og services til måden, man arbejder på i virksomheden.
    Formålet med faget er at sætte den studerende i stand til at kunne analysere,
    designe, implementere og evaluere bæredygtige digitale transformationer
    indenfor både det offentlige og private.
    Faget er tværfagligt orienteret og dækker såvel det organisatoriske,
    det tekniske som det designorienterede fagområde. Der er specielt fokus på
    digitale og bæredygtige forretningsmodeller, herunder teknologidesign,
    -valg og -anvendelse.
    Dette giver mulighed for etablering af IT- og Forretningsstrategier med fokus
    på bæredygtig forandring.
    Der er også fokus på udstrakt inddragelse af brugerne med henblik på at
    udvikle teknologiske løsninger og nye teknologiske muligheder.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om og kan reflektere over forandringsledelse, datastyring, IT og
    teknologi i relation til digital transformation
    • viden om teorier, begreber og metoder i forhold til ledelse af digitale processer
    • viden om forretningsmodeller og processer i relation til digital transformation
    • viden om teorier, metoder, teknikker og værktøjer til at kunne analysere,
    designe og implementere bæredygtige digitale transformationer.
    • viden om ledelsesmodeller og processer i relation til ledelse af
    organisationsændring og digital transformation.
    • forståelse for vigtigheden af lovgivning for udvikling af digitale transformations-løsninger
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende og formidle viden om metoder og teknikker til analyse, design,
    konstruktion og udvikling af bæredygtige digitale transformationer
    • anvende relevante metoder til vurdering af en virksomheds muligheder/behov
    for yderligere strategisk udvikling med fokus på digital transformation
    • håndtere metoder til planlægning, vurdering og regulering af digitaliseringsprojekter
    • anvende og formidle viden om IT-strategi som redskab for realisering af forretningsstrategien – herunder indholdet af en række nøgleudfordringer
    inden for enterprisearkitektur.
    • anvende og formidle viden om essentielle begreber i enterprisearkitekturen,
    herunder rammeværk og artefakterne og deres indbyrdes afhængighed.
    • mestre metoder i relation til projektledelse
    • redegøre for og evaluere udvalgte nye og eksisterende teknologier,
    og digitale løsninger
    • anvende forskellige projektmodeller til design og udvikling af nye og
    bæredygtige IT-anvendelser
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger
    vedrørende udvikling af strategiske ITkoncepter, med særligt fokus på
    bæredygtig digital transformation
    • håndtere igangsætning og gennemførelse af IT-udviklingsarbejde og digital
    transformation gennem tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
    • håndtere understøttelse, tilrettelæggelse, planlægning, og styring af digitaliseringsprojekter i komplekse sammenhænge og udvikling af nye
    bæredygtige digitale løsningsmodeller.
    • håndtere brugere og interessenters aktive involvering og deltagelse ved alle
    projektets faser fra behovsafdæknings- og kravformulering til design,
    udvikling og implementerings- og anvendelsesfasen
    • formidle og indgå i samarbejde med andre faggrupper om bæredygtighed og
    digital transformation i virksomheder og organisationer
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i 5. semester specialisering: Digital transformation og Bæredygtig IT
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    2 godkendte obligatoriske opgaver, der stilles ved semestrets begyndelse.
    De studerende arbejder i grupper og skal ved semesterstart vælge og etablere
    kontakt til en virksomhed efter eget valg.
    Det kan være en dansk eller en international virksomhed.
    De studerende skal analysere og
    foreslå / designe løsninger, der viser den
    enkelte virksomheds mulige veje til den digitale
    transformation, der samtidig sikrer bæredygtig
    anvendelse af ny informationsteknologi.

    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder,
    at den studerende ikke kan deltage i eksamen,
    og der er brugt et eksamensforsøg
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen på baggrund af en Business Case med udgangspunkt i de stillede 2 obligatoriske opgaver.
    Den skriftlige aflevering består af et afsluttende
    individuelt arbejde, der tager udgangspunkt i de
    stillede obligatoriske opgaver og
    har form som en Business Case.
    Eksaminationstid inkl. votering: 30 minutter.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen er med intern bedømmelse.
    I henhold til Karakterbekendtgørelsen foretages bedømmelsen jf. 7-trinsskalaen ud fra en helhedsvurdering af det
    den skriftlige aflevering + den mundtlige præstation
    Bedømmelsen sker på baggrund af læringsmålene for de pågældende fag.
    Tidsmæssig placering
    5. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige materiale, hvis reeksamen
    skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.
    Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et individuelt projekt på 10 normalsider.

    2. reeksamen (3. forsøg) er en mundtlig eksamen uden forberedelse på 30 minutter inklusive votering og karaktergivning