Sjællands Erhvervsakademi

Agile metoder

2025/2026
Engelsk titel
Agile methods
Uddannelse
Økonomi og IT
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
56662002
Fagansvarlig
Per Jensen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med agile metoder til IT-udvikling i teams med fokus på det agile mindset og agil praksis. Endvidere introduceres modeller for skalerede
    agile organisationer og det dertilhørende ansvar og rollefordeling.
    Der lægges vægt på anvendt agil metode, værktøjer, artefakter og ceremonier,
    herunder kommunikation i et agilt team og mellem teams.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har udviklingsbaseret viden om det agile mindset, roller og ansvar på team- og
    organisationsniveau og metoder til teamsamarbejde, projektstyring,
    organisering (skalerede agile modeller) samt brugerinddragelse
    • kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for agil IT-udvikling og
    kan reflektere over anvendelsen i en organisatorisk sammenhæng
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber inden for agil projektstyring og
    mestre analyse af brugerbehov
    • vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og
    vælge relevante løsningsmodeller inden for metoder til agil IT-udvikling
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende
    agilt mindset og praksis til samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
    studiesammenhænge i forhold til agil praksis, herunder: planlægning, styring,
    kommunikation og opfølgning i et agilt team;
    anvendelse af agile værktøjer, artefakter og ceremonier;
    samt brugercentreret udvikling
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og
    påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    i forhold til et agilt team
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og
    kompetencer i relation til professionen, herunder agil metode og praksis
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    56662000