Afsluttende eksamensprojekt
2025/2026- Indhold og
formålDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Insti-tutionen skal godkende problemstillingen. - LæringsmålVidenDen studerende har viden om og forståelse for:
• Kommunikations- og interfaceteknik generelt samt anvendt i indlejrede og netværksbaserede løsninger
• Programmering i såvel indlejrede og netværksbaserede løsninger samt anvendelse af algoritmer og designmønstre til at sikre effektivt samspil mellem hardware, netværk og software
• Innovative problemløsningsmetoder, projektstyring af tekniske projekter samt generelt om virksomheder og deres opbygning
• Kundebehov, kvalitets- og ressourcestyring samt rådgivnings- og konsulentfunktion i tekniske problemløsninger
• Teknologier i bred forstand og særligt omkring netværk, server, komponenter og elektronik
• Sikkerhed i netværk samt omkring datahåndtering med henblik på at forstå hvorledes sikre integrerede løsninger udformes
• Basale dele af teknologierne, herunder operativsystemer, protokoller, signalhåndtering samt anvendelse af komponenter
• Bæredygtighed i IT-løsninger og hvordan det kan indgå i IT-baserede løsningerFærdighederDen studerende kan:
• Vurdere tekniske løsninger ud fra virksomhedens og kundens behov
• Formidle og dokumentere opgaver og løsninger
• Anvende værktøjer og udstyr i forbindelse med design, udvikling og test af såvel hardware som software
• Formidle skriftligt og mundtligt indenfor netværksteknologi og indlejrede systemer
• Anvende innovative metoder med fokus på kundebehov for at sikre effektive løsninger, der involverer hardware, netværk og software
• Anvende teknologien og værktøjer til design, implementering, test og kvalitetssikring af sikre og bære-dygtige løsningerKompetencerDen studerende kan:
• Håndtere samspillet mellem hardware, software og netværk i integrerede løsninger
• Selvstændigt håndtere planlægning og kvalitetsstyring af egne tekniske opgaver
• Deltage i praksisnære udviklingsprocesser i fagligt og tværfagligt samarbejde
• Håndtere kundeopgaver med henblik på at omsætte kundebehov til sikre løsninger
• I en struktureret sammenhæng tilegne sig viden, færdigheder og nye kompetencer inden for forståelse af forretninger og kunders anvendelse af IT
• Håndtere analyse, behovsafdækning, design, implementering og test af sikre og bæredygtige løsninger indenfor netværksbaserede og integrerede teknologier - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålAfsluttende eksamensprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Produktet, der indgår i eksaminationen, skal være produceret af de studerende.
Projektrapporten skal indeholde:
• Forside med titel
• Indholdsfortegnelse
• Indledning, inkl. Præsentation af problem
• Hovedafsnit – Baggrund, teori, metode, analyse, herunder beskrivelse af og begrundelse for valg af data til besvarelse af problemstillingen.
• Konklusion
• Perspektivering
• Litteraturliste
• BilagDet afsluttende eksamensprojekt skal maksimum fylde 20 normalsider. For hver yderligere studerende, som deltager i det afsluttende projekt, skal dette udvides med maksimum 20 normalsider, sådan at hvis det drejer sig om en gruppe på 2 afleveres maksimum 40 normalsider, og for en gruppe på 3 maksimum 60 normalsider.
En normalside er 2400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter.
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, samt bilag tæller ikke med i det krævede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.VarighedVarighed varierer efter gruppestørrelseDe studerende råder over den første del af eksamen til præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt. Efterfølgende eksamineres de studerende, og den mundtlige eksamen tilrettelægges samlet med følgende tidsramme:
Hvor én studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt, har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 40 minutter. Den studerende kan disponere 10 minutter til præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt, og der er afsat 25 minutter til efterfølgende mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor to studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt, har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 45 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 15 minutter til fælles præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor tre studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt, har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 50 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 20 minutter til fælles præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.ECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et eller flere skriftlige produkter. Alle hjælpemidler er tilladt. De skriftlige produkter omfatter en projektrapport og et produkt, der tager udgangspunkt i en praksisnær problemstilling indenfor uddannelsens fagområder.
Den mundtlige del af eksamen tilrettelægges således:
De studerende råder over den første del af eksamen til præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt. Efterfølgende eksamineres de studerende, og den mundtlige eksamen tilrettelægges samlet med følgende tidsramme:
Hvor én studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt, har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 40 minutter. Den studerende kan disponere 10 minutter til præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt, og der er afsat 25 minutter til efterfølgende mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor to studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt, har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 45 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 15 minutter til fælles præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor tre studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt, har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 50 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 20 minutter til fælles præsentation og perspektivering af projektrapport og produkt, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se også under "Bedømmelseskriterier"Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen skal dokumentere, at den studerende har opnået læringsmålene for hele uddannelsens læringsmål, se punkt 1 i den nationale studieordning.
Der gives en samlet helhedsvurdering på baggrund af den skriftlige aflevering, evt. Produkt og den mundtlige del. Eksamen bedømmes eksternt efter 7-trinsskalaen.Tidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som første forsøg.
Den studerende har mulighed for at redigere i materialerne forud for reeksamen.