Sjællands Erhvervsakademi

Digital kampagne: #Break the Fake

2025/2026
Engelsk titel
Digital campain: #Break the Fake
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Online
Fagkode
45099001
Fagansvarlig
Annette Finnsdottir
Sissel Quistgaard Pagh
  • Indhold og formål
    Vi samarbejder med Guldborgsund kommune om en kampagne op mod Kommunalvalget 2025 for at få de unge mellem 18-28 år til at stemme. Gennem arbejdet med design af fonte, grafiske elementer, samt foto, video og audioproduktion skaber vi indhold til en kampagne til SoMe. I udvikling af kampagnen indgår AI, både som en del af designprocessen og som en del af kildekritikken. Vi arbejder med digital kildekritiske redskaber til at afsløre Deepfake video og audio.

    Undervisningstemaerne bliver:
    • Fake News og demokrati: Algoritme, news på SoMe, kildekritik og på etablerede nyhedsmedier, demokratisk deltagelse og diskussion, valg og fake news.
    • Den unikke kampagnefont: Fontdesign af kampagnefont (Adobe Illustrator og Fontself Maker)
    • AI-fake videoer og videoproduktion, som teaser på sociale medier med opfølgning til seriøse videoer, de studerende laver, for at understrege pointen i faren ved fake news.
    • Lyddesign: Kampagne-jingle (Adobe Audition)
    • Digitalt design: Banner og SoMe mockups, digital flyer (Figma)

    Der vil blive lagt en klar opgavebeskrivelse op på Moodle i løbet af valgfagsperioden.
    Undervisning foregår online. Alle skal arbejde individuelt med alle programmer i løbet af perioden.
    Der er gruppeeksamen i grupper på 2-4 studerende, gerne blandet lokationsmæssigt, men de studerende vælger selv. Eksamen afholdes fysisk i hhv. i Slagelse og Nykøbing.

    Litteraturkøb:
    Fontself Maker skal købes til desktop og til Illustrator som minimum.
    Anskaffes her: https://www.fontself.com/store Du skal have grundlæggende viden om hvordan man arbejder med vektorgrafik i Illustrator.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om praksis og anvendelse af teori og metode inden for planlægning, design, realisering og styring af digitale brugergrænseflader og medieproduktion
    • Forståelse for implementering og vedligeholdelse af komplekse digitale medieproduktioner
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende metoder og teknologier inden for design, udvikling, realisering og vedligeholdelse af digitale brugergrænseflader, digitale brugeroplevelser og produktion af indhold til digitale medieproduktioner.
    • Vurdere praksisnære problemstillinger inden for digitale brugergrænseflader og digitale medieproduktioner samt anvende data til justering af processer og digitale produkter.
    • Formidle metoder og teknologier i forbindelse med udvikling af digitale medieproduktioner.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser inden for digital medieproduktion og digitale brugergrænseflader.
    • Håndtere afgrænsede opgaver og processer i relation til kompleks digital medieproduktion.
    • Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for erhvervet.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Digital kampagne: #Break the Fake
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at indstille sig til eksamen, at den studerende har afleveret de obligatoriske dele til sin eksamen på valgfaget. Opgavens form og indhold samt procedure for aflevering og godkendelse fremgår af opgavebeskrivelserne til dette valgfag, som vil udleveres på Moodle og Wiseflow.

    Forudsætningskravet skal være opfyldt minimum 10 arbejdsdage inden datoen for eksamen.
    Manglende opfyldelse af forudsætning betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen og der er brugt et eksamensforsøg.
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Multimedieproduktet skal indeholde en digital løsning, der er produceret af de studerende og som demonstrerer anvendt brug af valgfagets pensum og metoder samt opfyldelse af opgavens krav. Dokumentationen udarbejdes ligeledes af de studerende og skal være i form af en synopsis:

    Der skal være forside på synopsis med projektets titel, navn på alle i projektgruppen samt URL til multimedieprodukt og til andre relevante digitale produkter.

    Synopsen må have et maksimalt omfang på 5 normalsider uanset antal gruppemedlemmer. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og eventuelle fodnoter, og omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, kildeangivelser og bilag.
    Hvis en opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i valgfagsbeskrivelsen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg. 

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Der afsættes 10 minutter til den fælles del af den mundtlige eksamen (præsentation) uanset antal i gruppen, efterfølgende eksamineres de studerende i gruppen 15 minutter individuelt.
    Der er afsat 5 min til votering samt meddelelse af karakter
    ECTS
    15
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et eller flere produkter. Alle hjælpemidler tilladt. Ved produkter forstås forskellige typer af digitale multimedieprodukter, der udarbejdes i gruppe på 2-4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette) og dokumenteres efter standarden i erhvervslivet.
    Produkter og dokumentation danner udgangspunkt for den efterfølgende mundtlige eksamination.
    Den mundtlige del består i en kombineret gruppe- og individuel eksamen, hvor gruppen indleder med at præsentere og perspektivere multimedieprodukt og dokumentation, hvorpå de studerende eksamineres individuelt.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen bedømmes med intern censur. Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af den afleverede opgave og den mundtlige præstation. Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for dette valgfag samt den givne opgaves løsning.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Samme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige og digitale produkt forud for syge- og reeksamen. Omfanget af det redigerede produkt må ikke overstige det maksimale omfang angivet under formkrav.