Webudvikling
2025/2026- Indhold og
formålValgfaget byder på en mulighed for at udforske og skabe webbaserede løsninger, webapps og SaaS produkter. Valgfaget er skræddersyet til at bygge videre på den studerendes eksisterende viden inden for 4 webteknologier som HTML, CSS, PHP og JavaScript, med det mål at give den studerende de nødvendige værktøjer og indsigter til at udvikle simpel web apps og Software-as-a-Service (SaaS) produkter. Der vil være fokus på at klæde den studerende på til at kunne realisere sine ideer til digitale produkter, der kan danne grundlaget for jobmuligheder eller en start-up.
Vi kommer omkring frontend og backend frameworks samt integration af API’er. Den studerende lærer, hvordan man skaber intuitive og fungerende applikationer.
Vi vil se på, hvordan PHP kan anvendes til backend-udviklingen og sikre en solid datahåndtering gennem databasesystemer. Valgfaget giver mulighed for, med den rette indsats, at omsætte nyskabende ideer til færdige produkter.
Den studerende vil blive opdateret på trends og teknologier, og rustes dermed til både nuværende og fremtidige udfordringer inden for branchen, både i jobsøgningen, og hvis den studerende ønsker at læse videre på PBA i webudvikling.
Valgfaget udbydes som online undervisning, og der kræves et fungerende webcam, som er tændt, når underviseren beder om det. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om praksis indenfor samt anvendelse af webteknologier i udviklingen af webbaserede løsninger, webapps og SaaS-produkter.
• Forståelse for erhvervets anvendelse af webteknologier.FærdighederDen studerende kan:
• Anvende HTML, CSS, PHP og JavaScript til at udvikle simple web apps og Software-as-a-Service (SaaS) produkter.
• Demonstrere evnen til at integrere forskellige webteknologier og API’er for at realisere digitale produkter.
• Anvende PHP til backend-udvikling og håndtere data gennem databasesystemer
• Formidle tekniske løsningerKompetencerDen studerende kan:
• Realisere idéer til digitale produkter, der kan danne grundlag for jobmuligheder eller opstart af virksomheder.
• Arbejde selvstændigt og i teams for at udvikle funktionelle prototyper
• Holde sig ajour med de seneste trends og teknologier inden for webudvikling for at være forberedt på nuværende og fremtidige branchekrav - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPrøve i WebudviklingForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformMundtlig eksamenFormkrav
Den skriftlige aflevering skal bestå af et digitalt multimedieprodukt samt et dokument, der indeholder relevante links og en konceptbeskrivelse på maks. 2 normalsider (4800 tegn). En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.
Hvis en skriftlig/digital opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i valgfagskataloget), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og de studerende har brugt et eksamensforsøg.
Bedømmelseskriterier:
Bedømmelseskriterierne ved eksamen er læringsmålene for faget. Eksamen bedømmes internt efter 7-trinsskalaen, og der gives en samlet karakter for dokument, produkt og den mundtlige præstation, som baseres på en helhedsvurdering, hvor hver enkel studerende bedømmes individueltForbederedelsestidIngen forberedelseVarighed30 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et digitalt produkt samt et tilhørende dokument. Alle hjælpemidler tilladt. Produkterne udarbejdes i grupper på 1-3 studerende.
Den mundtlige del består af en gruppepræsentation og en individuel eksamination. Der afsættes 10 minutter til en fælles præsentation uanset antal i gruppen. Efterfølgende eksamineres de studerende i gruppen 15 minutter individuelt. Der er er afsat 5 min til votering samt meddelelse af karakter.
Eksamen foregår online.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerIngen hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurTidsmæssig placering3. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige og digitale produkt forud for syge- og reeksamen. Omfanget af det redigerede produkt må ikke overstige det maksimale omfang angivet under formkrav.