Afsluttende eksamensprojekt
2025/2026Engelsk titel
Final Exam Project
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
4 semestre
ECTS
15
Uddannelseselement
Afsluttende
eksamensprojekt
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Køge
Nykøbing Falster
Slagelse
Fagkode
45094001
- Indhold og
formålDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal godkende problemstillingen. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om praksis og anvendelse af teori og metode inden for planlægning, design, realisering og styring af digitale brugergrænseflader og medieproduktion samt implementering og vedligeholdelse af komplekse digitale medieproduktioner
• forståelse for erhvervets praksis og anvendelse af teori, metode og teknologi inden for digitale brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold.FærdighederDen studerende kan:
• anvende og kombinere metoder og teknologier inden for design, udvikling, realisering og vedligeholdelse af digitale brugergrænseflader, digitale brugeroplevelser og produktion af indhold til digitale medieproduktioner
• vurdere praksisnære problemstillinger inden for digitale brugergrænseflader og digitale medieproduktioner samt anvende data til justering af processer og digitale produkter
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i relation til digitale brugergrænseflader og medieproduktion til samarbejdspartnere, herunder brugere.
• udvikle løsninger der tager afsæt i en bæredygtig tilgang til digitale medieproduktionerKompetencerDen studerende kan:
• indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser inden for digital medieproduktion og digitale brugergrænseflader
• håndtere afgrænsede opgaver og processer i relation til kompleks digital medieproduktion
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for erhvervet. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålAfsluttende eksamensprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Den digitale løsning er produceret af de studerende.
Procesrapporten skal dokumentere de forskellige anvendte processer herunder udfordringer og løsninger undervejs ud fra den nuværende praksis i erhvervslivet.
Den skal desuden indeholde:
• Forside med projektets titel og navne på alle i projektgruppen, samt URL til digital løsning samt til andre relevante digitale produkter.
Procesrapporten må ikke overstige 15 normalsider uanset antal studerende i gruppen. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og eventuelle fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.VarighedVarighed varierer efter gruppestørrelseHvor én studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 40 minutter. Den studerende kan disponere 10 minutter til præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning og der er afsat 25 minutter til efterfølgende mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor to studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 45 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 15 minutter til fælles præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor tre studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 50 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 20 minutter til fælles præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.ECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et eller flere produkter. Alle hjælpemidler er tilladt.
Ved produkter forstås forskellige typer af digitale løsninger samt en procesrapport. Procesrapporten samt den digitale løsning kan udarbejdes individuelt eller i gruppe på max. 3 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette).
Den mundtlige del af eksamen tilrettelægges således:
De studerende råder over den første del af eksamen til præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning. Efterfølgende eksamineres de studerende, og den mundtlige eksamen tilrettelægges samlet med følgende tidsramme:
Hvor én studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 40 minutter. Den studerende kan disponere 10 minutter til præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning og der er afsat 25 minutter til efterfølgende mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor to studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 45 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 15 minutter til fælles præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Hvor tre studerende udarbejder det afsluttende eksamensprojekt har den mundtlige del af eksamen en tidsramme på 50 minutter for den studerende. De studerende disponerer over 20 minutter til fælles præsentation og perspektivering af procesrapport og digital løsning, hvorefter der er afsat 25 minutter til efterfølgende individuel mundtlig eksamination, samt 5 minutter til votering.
Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se også under ”Bedømmelseskriterier”.Individuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen skal dokumentere, at den studerende har opnået læringsmålene for hele uddannelsens læringsmål, se punkt 1 i den nationale studieordning.
Der givet en samlet helhedsvurdering på baggrund af de afleverede produkter og mundtlige del. Eksamen bedømmes eksternt efter 7-trinsskalaen.Tidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige og digitale produkt forud for syge- og reeksamen
Omfanget af det redigerede produkt må ikke overstige det maksimale omfang angivet under formkrav.