Multimedieproduktion 1
2025/2026- Indhold og
formålFagelementet beskæftiger sig med grundlæggende, tværfaglige principper for planlægning, design, udvikling og optimering af digitale brugergrænseflader og medieproduktioner baseret på forståelse af afgrænsede udviklingsprocesser og de brugere, der skal anvende løsninger. Fagelementet fokuserer på praksisnær teknologi, metode og principper til frontend-udvikling og -design, basale metoder til brugerforståelse, brugertest og design af brugeroplevelser. Herudover indgår grundlæggende principper for organisering, produktion og præsentation af indhold under hensyntagen til bæredygtighed herunder accessibility og etik. Endvidere introduceres udvalgte teknologier samt jura med relevans for multimediedesignerens praksis.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
Brugergrænseflader
• forståelse af basale udviklingsmetoder og -modeller, der anvendes i erhvervet
• udviklingsbaseret viden om erhvervets anvendte digitale udvekslingsformater
• forståelse af praksisnære principper og metoder til design af brugergrænseflader
• forståelse af i praksis anvendte frontend-teknologier
Brugeroplevelser
• udviklingsbaseret viden om central teori og metode om brugerforståelse
• udviklingsbaseret viden om i praksis anvendte principper og teorier om brugeroplevelse og brugerens samspil med digitale medieproduktioner
Indhold
• udviklingsbaseret viden om digitale medier, indholdstyper og udtryksformer
• forståelse af praksisnære principper og metoder til planlægning og produktion af indhold
Forretning
• udviklingsbaseret viden om multimediedesignerens roller i erhvervets praksis
• forståelse af immaterielle rettigheder og licenseringsmetoder og deres betydning i erhvervets praksis
Teknologi
• udviklingsbaseret viden om udvalgte teknologier med relevans for brugergrænseflader og digital medieproduktion.
• forståelse af regler og regulativer og deres betydning for anvendelse af teknologi herunder datasikkerhed.FærdighederDen studerende kan:
Brugergrænseflader
• anvende praksisnære metoder og værktøjer til varetagelse af designprocesser
• anvende centrale principper, teorier og metoder til design af brugergrænseflader med afsæt i et oplæg
• anvende grundlæggende modellerings- og struktureringsprincipper i udvikling af brugergrænseflader
• anvende aktuelle frontend-teknologier og -miljøer til udvikling, optimering og validering af brugergrænseflader
• formidle praksisnære design- og udviklingsprocesser og løsninger til samarbejdspartnere
Brugeroplevelser
• indsamle, analysere og anvende empiriske data om brugere og brugssituationer
• anvende erhvervets grundlæggende metoder, principper og teknologier til design af digitale brugeroplevelser med et bæredygtigt afsæt
• anvende praksisnær metode til planlægning, udførelse og formidling af brugertest
Indhold
• anvende data samt grundlæggende principper og metoder til organisering af indhold i brugergrænseflader
• anvende data samt centrale teknologier, værktøjer og metoder til produktion, optimering og præsentation af digitalt indhold ud fra et oplæg.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere grundlæggende udvikling, og produktion af brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold med afsæt i et givet oplæg
• varetage praksisnære tværfaglige arbejdsprocesser med en systematisk tilgang
• under vejledning tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til multimediedesignerens praksis. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål1. semesterprøveForudsætninger for indstilling til eksamenForudsætninger for deltagelse i eksamen:
Forudsætningen for, at den studerende kan indstille sig til 1. semesterprøve er, at den studerende skal have deltaget aktivt i uddannelsen på 1. semester, som anvist i denne studieordning. Studieaktiviteten dokumenteres ved godkendelse af 3 opgaver på 1. semester. Semestrets opgaver ligger på Moodle og bliver tilgængelige for de studerende ved opgavestart.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkravSynopsis skal indeholde en punktvis opstilling af de emner den studerende vil præsentere ifm. den mundtlige del af eksamen samt en URL til multimedieprodukt og til andre relevante digitale produkter.
Synopsis må maksimalt have et omfang af 4800 anslag inkl. mellemrum. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilag og bilagsliste.
Multimedieprodukt skal indeholde en digital løsning, der er produceret af den studerende, se retningslinjer på læringsplatform for yderligere formkrav.
Hvis en skriftlig/digital opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed25 minutterECTS30Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et eller flere skriftlige produkter. Alle hjælpemidler tilladt. Eksamen udgøres af både en individuel skriftlig og mundtlig del. Den skriftlige del omfatter et multimedieprodukt (digitalt) samt en synopsis, mens den mundtlige del af eksamen rummer den studerendes præsentation af hovedemner og produktløsning, samt en redegørelse for udviklingsproces og anvendte metoder.
Den mundtlige del af eksamen har et tidsmæssigt omfang på 25 minutter, som disponeres med ca. 10 minutter til den studerendes præsentation, 10 minutter til samtale/eksamination og 5 minutter til votering og bedømmelse.
Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se også under ”Bedømmelseskriterier”.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingBedømmelseskriterierne for eksamen er læringsmålene for fagelementet på 1. semester (Multimedieproduktion 1)
Eksamen bedømmes internt efter 7-trinsskalaen og der gives en samlet karakter for synopsis, multimedieprodukt og den mundtlige præstation som baseres på en helhedsvurdering.Tidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige og digitale produkt forud for syge- og reeksamen. Omfanget af det redigerede produkt (synopsis) må ikke overstige 4800 anslag (inkl. mellemrum)