Sjællands Erhvervsakademi

Multimedieproduktion 1

2025/2026
Engelsk titel
Multimedia production 1
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
30
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Køge
Nykøbing Falster
Slagelse
Fagkode
45091001
Fagansvarlig
Sissel Quistgaard Pagh
Annette Finnsdottir
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende, tværfaglige principper for planlægning, design, udvikling og optimering af digitale brugergrænseflader og medieproduktioner baseret på forståelse af afgrænsede udviklingsprocesser og de brugere, der skal anvende løsninger. Fagelementet fokuserer på praksisnær teknologi, metode og principper til frontend-udvikling og -design, basale metoder til brugerforståelse, brugertest og design af brugeroplevelser. Herudover indgår grundlæggende principper for organisering, produktion og præsentation af indhold under hensyntagen til bæredygtighed herunder accessibility og etik. Endvidere introduceres udvalgte teknologier samt jura med relevans for multimediedesignerens praksis.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    Brugergrænseflader
    • forståelse af basale udviklingsmetoder og -modeller, der anvendes i erhvervet
    • udviklingsbaseret viden om erhvervets anvendte digitale udvekslingsformater
    • forståelse af praksisnære principper og metoder til design af brugergrænseflader
    • forståelse af i praksis anvendte frontend-teknologier

    Brugeroplevelser
    • udviklingsbaseret viden om central teori og metode om brugerforståelse
    • udviklingsbaseret viden om i praksis anvendte principper og teorier om brugeroplevelse og brugerens samspil med digitale medieproduktioner

    Indhold
    • udviklingsbaseret viden om digitale medier, indholdstyper og udtryksformer
    • forståelse af praksisnære principper og metoder til planlægning og produktion af indhold

    Forretning
    • udviklingsbaseret viden om multimediedesignerens roller i erhvervets praksis
    • forståelse af immaterielle rettigheder og licenseringsmetoder og deres betydning i erhvervets praksis

    Teknologi
    • udviklingsbaseret viden om udvalgte teknologier med relevans for brugergrænseflader og digital medieproduktion.
    • forståelse af regler og regulativer og deres betydning for anvendelse af teknologi herunder datasikkerhed.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    Brugergrænseflader
    • anvende praksisnære metoder og værktøjer til varetagelse af designprocesser
    • anvende centrale principper, teorier og metoder til design af brugergrænseflader med afsæt i et oplæg
    • anvende grundlæggende modellerings- og struktureringsprincipper i udvikling af brugergrænseflader
    • anvende aktuelle frontend-teknologier og -miljøer til udvikling, optimering og validering af brugergrænseflader
    • formidle praksisnære design- og udviklingsprocesser og løsninger til samarbejdspartnere

    Brugeroplevelser
    • indsamle, analysere og anvende empiriske data om brugere og brugssituationer
    • anvende erhvervets grundlæggende metoder, principper og teknologier til design af digitale brugeroplevelser med et bæredygtigt afsæt
    • anvende praksisnær metode til planlægning, udførelse og formidling af brugertest

    Indhold
    • anvende data samt grundlæggende principper og metoder til organisering af indhold i brugergrænseflader
    • anvende data samt centrale teknologier, værktøjer og metoder til produktion, optimering og præsentation af digitalt indhold ud fra et oplæg.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere grundlæggende udvikling, og produktion af brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold med afsæt i et givet oplæg
    • varetage praksisnære tværfaglige arbejdsprocesser med en systematisk tilgang
    • under vejledning tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til multimediedesignerens praksis.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. semesterprøve
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Forudsætninger for deltagelse i eksamen:
    Forudsætningen for, at den studerende kan indstille sig til 1. semesterprøve er, at den studerende skal have deltaget aktivt i uddannelsen på 1. semester, som anvist i denne studieordning. Studieaktiviteten dokumenteres ved godkendelse af 3 opgaver på 1. semester. Semestrets opgaver ligger på Moodle og bliver tilgængelige for de studerende ved opgavestart.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Synopsis skal indeholde en punktvis opstilling af de emner den studerende vil præsentere ifm. den mundtlige del af eksamen samt en URL til multimedieprodukt og til andre relevante digitale produkter.
    Synopsis må maksimalt have et omfang af 4800 anslag inkl. mellemrum. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilag og bilagsliste.
    Multimedieprodukt skal indeholde en digital løsning, der er produceret af den studerende, se retningslinjer på læringsplatform for yderligere formkrav.
    Hvis en skriftlig/digital opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    25 minutter
    ECTS
    30
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et eller flere skriftlige produkter. Alle hjælpemidler tilladt. Eksamen udgøres af både en individuel skriftlig og mundtlig del. Den skriftlige del omfatter et multimedieprodukt (digitalt) samt en synopsis, mens den mundtlige del af eksamen rummer den studerendes præsentation af hovedemner og produktløsning, samt en redegørelse for udviklingsproces og anvendte metoder.
    Den mundtlige del af eksamen har et tidsmæssigt omfang på 25 minutter, som disponeres med ca. 10 minutter til den studerendes præsentation, 10 minutter til samtale/eksamination og 5 minutter til votering og bedømmelse.
    Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se også under ”Bedømmelseskriterier”.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmelseskriterierne for eksamen er læringsmålene for fagelementet på 1. semester (Multimedieproduktion 1)

    Eksamen bedømmes internt efter 7-trinsskalaen og der gives en samlet karakter for synopsis, multimedieprodukt og den mundtlige præstation som baseres på en helhedsvurdering.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Samme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige og digitale produkt forud for syge- og reeksamen. Omfanget af det redigerede produkt (synopsis) må ikke overstige 4800 anslag (inkl. mellemrum)