Afsluttende eksamensprojekt
2025/2026- Indhold og
formålDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal godkende problemstillingen. - LæringsmålVidenDen uddannede finansøkonom:
• har udviklingsbaseret viden om økonomi, erhvervs- og finansjura, formidling og rådgivning, samt erhvervets praksis og central anvendt teori og metode inden for ejendomshandel, ejendomsadministration, bank og realkredit, forsikring samt revision og økonomifunktion
• kan forstå praksis og central anvendt teori og metode inden for økonomi, erhvervs- og finansjura, formidling og rådgivning samt kan forstå erhvervenes anvendelse af teori og metodeFærdighederDen uddannede finansøkonom:
• kan anvende centrale metoder og redskaber inden for økonomi, erhvervs- og finansjura, formidling og rådgivning samt kan anvende de færdigheder, som knytter sig til beskæftigelsen inden for ejendomshandel, ejendomsadministration, bank og realkredit, forsikring samt revision og økonomifunktion
• kan vurdere praksisnære økonomiske problemstillinger under hensyntagen til relevant lovgivning og samfundsforhold samt opstille og vælge løsningsmuligheder
• kan formidle praksisnære økonomiske problemstillinger og løsningsmuligheder til kunder, samarbejdspartnere og brugere.KompetencerDen uddannede finansøkonom:
• kan håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til en finansøkonoms beskæftigelse
• kan deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang inden for økonomi, erhvervs- og finansjura, formidling og rådgivning
• kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til økonomi, erhvervs- og finansjura, formidling og rådgivning. - Forudsætninger for at deltage i
fagetEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået
- EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålAfsluttende eksamensprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er
bestået.PrøveformMundtlig eksamenFormkravProjektet kan enten udarbejdes individuelt eller i grupper af max tre studerende. Hvis to eller tre studerende skriver sammen, skal problemformuleringen og opgavebesvarelsen give en grundigere og dybere behandling af emnet. For studerende der skriver alene, maks. 35 normalsider, dog således min. 67.200 og maks. 84.000 anslag inkl. mellemrum. For to studerende der skriver sammen, maks. 60 normalsider, dog således min. 115.200 og maks. 144.000 anslag inkl. mellemrum. For tre studerende der skriver sammen, maks. 80 normalsider, dog således min. 153.600 og maks. 192.000 anslag inkl. mellemrum En normalside er lig med 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle bilag tæller ikke med heri. Teksten skal kunne læses i sin helhed uden opslag i bilag (bilag er uden for bedømmelse). Antal anslag skal angives i opgaven. I projektet må der ikke forekomme citater uden kildehenvisning. Projektet skal have et kildehenvisningssystem, som sikrer, at opgavelæseren til enhver tid kender ‐ og evt. kan opsøge ‐ kilden til udsagn, tabeller eller modeller. Citater uden kildehenvisning opfattes som afskrift og kan føre til afvisning af projektet. Der skal udarbejdes en udførlig litteratur‐ og bilagsliste. Især dokumentation for en eventuel udført field research er yderst vigtig. Samtaler og møder der benyttes i opgaven skal dokumenteres i form af et referat eller evt. lydfil, der vedlægges opgaven som et bilag. Brug endvidere noter til uddybninger, specifikationer, henvisninger m.v.
Projektet kan disponeres således:
• Forside
• Indholdsfortegnelse
• Problemformulering
• Metode
• Kort beskrivelse af virksomheden (hvis det skønnes relevant i forhold til opgaven)
• Analyse og delkonklusioner
• Løsningsforslag (hvis det skønnes relevant i forhold til opgaven)
• Konklusion
• Evt. bilag
Hvis det skriftlige projekt ikke opfylder formalia, kan bedømmerne afviser projektet. Hvis dette sker, bliver der ikke givet en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg. Bedømmelseskriterier: Bedømmelseskriterierne er læringsmålene for det afsluttende eksamensprojekt jf. afsnit 1. i den nationale studieordning. Eksamen er en mundtlig og skriftlig eksamen med ekstern censur, hvor der gives én samlet individuel karakter efter 7-trinsskalaen for det skriftlige projekt og den mundtlige præstation
Forbederedelsestid30 minutterVarighed45 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt. Eksamen afvikles som en individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i et selvvalgt skriftligt projekt. Den mundtlige eksamen varer ca. 45 minutter inkl. votering. 16 Den studerende fremlægger med udgangspunkt i en forberedt disposition hovedpunkter fra projektet. Der kan være tale om en uddybning af punkter i konklusionen og/eller en nøjere gennemgang af punkter fra andre elementer i projektet. Det er vigtigt, at den studerende i fremlæggelsen tager stilling til og forholder sig kritisk til projektets konklusion. Uddybningen kan f.eks. omhandle baggrunden for valg af dataindsamlingsmetode, usikkerhedsfaktorer, strategivalg, og hvorledes virksomheden med udgangspunkt i ovenstående kommer videre. Denne fremlæggelse bør disponeres til at vare ca. 10 minutter. Den resterende del af tiden anvendes af vejlederen til diskussion af enkeltelementer i projektet. Censor til den mundtlige eksamen er den samme, som har bedømt den skriftlige del af projektet.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen bedømmes internt. Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige eksamen. Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for praktikken.Tidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamen