Kommunikation og salg
2025/2026Engelsk titel
Communication and
sales
Uddannelse
Finansøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Holbæk
Køge
Næstved
Fagkode
45081005
- Indhold og
formålFagelementet skal bidrage til, at den studerende opnår viden om kommunikationens betydning for det personlige salg over for den finansielle branches kunder og at den studerende kan reflektere over egen rolle, praksis og kompetencer i det salgsvendte arbejde over for kunderne. I forlængelse heraf skal den studerende kunne kommunikere og gennemføre salgets forskellige faser over for en privatkunde herunder tilrettelægge en relevant og begrundet salgs- og forhandlingsstrategi over for kunden såvel i en fysisk som digital salgsproces. Den studerende skal kunne yde rådgivning af den typiske privatkunde i alle livsforløbets faser, herunder at kunne kommunikere via forskellige salgskanaler og kunne
løse praktiske kommunikationsopgaver i forbindelse med både intern (overfor egen organisation) og ekstern (over for kunder/interessenter) kommunikation. Den studerende skal kunne præsentere et finansielt produktområde for en afgrænset målgruppe af privatkunder. Den studerende skal tillige kunne anvende digital markedsføring i rollen som rådgiver og sælger af finansielle produkter og services. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om forskellige typer af salg og rådgivning i den finansielle branche, herunder forståelse for det etiske aspekt ved rådgivning og salg
• Viden om præsentationstekniske virkemidler og opbygning af en præsentation målrettet en bestemt kundegruppe
• Viden om opbygning og fastholdelse af kunderelationer såvel face-to-face som i det virtuelle miljøFærdighederDen studerende kan:
• Anvende praksisnære metoder og værktøjer til at planlægge og gennemføre et rådgivningsmøde, såvel fysisk som digitalt, med udgangspunkt i en behovsafdækning af en konkret kunde
• Anvende sin viden om forskellige privatkundetyper, herunder tilpasse sin adfærd og valg af kommunikationsform for at opbygge og vedligeholde kunderelationer
• Anvende præsentationstekniske virkemidler i opbygningen og afholdelse af en præsentation med henblik på at ramme en konkret målgruppe bedst muligt
• Formidle målrettede løsninger med udgangspunkt i behovsafdækningen af privatkunden, hvor kommunikationen er individ- og situationsbestemt såvel mundtligt som skriftligt.KompetencerDen studerende kan:
• Planlægge og gennemføre en præsentation med gennemslagskraft, udstråling og empati over for en konkret målgruppe
• Planlægge og gennemføre et rådgivningsbaseret salgsmøde med en privatkunde med effektiv behovsafdækning ved anvendelse af struktureret mødeteknik og relevant salgsteknik i alle salgets faser i såvel den fysiske som den digitale salgsproces - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålFagets eksamener er beskrevet på et andet fag45081006