Samarbejde og Relationer
2025/2026Engelsk titel
Cooperation and
Relationships
Uddannelse
Service- og
Oplevelsesøkonomi
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår og Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Køge – Blended Learning
Slagelse
Fagkode
45072000
- Indhold og
formålFagområdet indeholder kommunikations- og ledelsesformer i et interkulturelt perspektiv med fokus på interaktionen med gæsten og medarbejderen. Der fokuseres på analyse- og datamateriale som grundlag for udformning af intern og ekstern kommunikation i nationalt og internationalt
perspektiv. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om service- og oplevelsesvirksomheders ledelses- og
samarbejdspraksis og den centrale anvendte teori og metode.
• forståelse for den anvendte praksis omkring interkulturel interaktion og kommunikation med den nationale såvel som internationale gæst, kunde, medarbejder, frivillige m.fl. i service- og oplevelsesvirksomheder
• forståelse for praksis og central anvendt teori og metode ved rekruttering, ansættelse, fastholdelse og afskedigelse af medarbejdere og frivillige i service- og oplevelsesvirksomheder.FærdighederDen studerende kan:
• anvende centrale metoder, redskaber og data fra service- og oplevelsesvirksomheder
• kritisk vurdere praksisnære kultur- og kommunikationsproblemstillinger og vælge
løsningsmuligheder på taktisk og operationelt niveau
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder både mundtligt og skriftligt for samarbejdspartnere, gæster og kollegaer i analoge og digitale kontekster
• anvende centrale metoder, redskaber og data om kulturforståelse inden for service- og oplevelsesvirksomheder mhp. at interagere med gæster, kunder, medarbejdere og frivillige m.fl..KompetencerDen studerende kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelsesvirksomheden på taktisk og operationelt niveau i relation til ledelse, samarbejde og kulturmødet
• deltage og kommunikere i et fagligt og tværfagligt samarbejde eller netværk med interne og eksterne partnere i et interkulturelt miljø med en professionel tilgang
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om ledelse og kommunikation inden for service- og oplevelseserhvervet taktisk og operationelt niveau - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålTema 3 – Samarbejde og relationerForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Ved et skriftligt produkt er omfanget min. 14.000 anslag og max. 18.000 anslag. En normalside består af 2400 anslag inkl. mellemrum. Antal anslag er ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. I tilfælde af, at produktet består af en video, prototype eller lignende udleveres formkrav i undervisningen.
Hvis en opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat på temaet), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed20 minutterEksamens varighed er 10 minutter + 10 minutter pr. gruppemedlem incl. votering og karaktergivningECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenJaEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig 24 timers case-eksamen med udgangspunkt i et produkt. En case udleveres og de studerende har 24 timer til at levere et svar på casen. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i det afleverede casemateriale og i temaets læringsmål. Alle hjælpemidler tilladt.
Eksamen kan afvikles enten individuelt eller i gruppe, dog gives en individuel bedømmelse.
Produktet kan bestå af en rapport, video, prototype mv.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe5Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingBedømmelseskriterierne svarer til læringsmålene for Tema 3 – Samarbejde og relationer og baseres på en helhedsvurdering af det produkt og den mundtlige del.Tidsmæssig placering2. SemesterEksamen er placeret umiddelbart efter Tema 3.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenDen studerende har mulighed for at redigere produktet, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.