Sjællands Erhvervsakademi

Samarbejde og Relationer

2025/2026
Engelsk titel
Cooperation and Relationships
Uddannelse
Service- og Oplevelsesøkonomi
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Forår og Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Køge – Blended Learning
Slagelse
Fagkode
45072000
Fagansvarlig
Sara Bodholdt Guerra
Celeste Brandt Holmbye
  • Indhold og formål
    Fagområdet indeholder kommunikations- og ledelsesformer i et interkulturelt perspektiv med fokus på interaktionen med gæsten og medarbejderen. Der fokuseres på analyse- og datamateriale som grundlag for udformning af intern og ekstern kommunikation i nationalt og internationalt
    perspektiv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om service- og oplevelsesvirksomheders ledelses- og
    samarbejdspraksis og den centrale anvendte teori og metode.
    • forståelse for den anvendte praksis omkring interkulturel interaktion og kommunikation med den nationale såvel som internationale gæst, kunde, medarbejder, frivillige m.fl. i service- og oplevelsesvirksomheder
    • forståelse for praksis og central anvendt teori og metode ved rekruttering, ansættelse, fastholdelse og afskedigelse af medarbejdere og frivillige i service- og oplevelsesvirksomheder.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende centrale metoder, redskaber og data fra service- og oplevelsesvirksomheder
    • kritisk vurdere praksisnære kultur- og kommunikationsproblemstillinger og vælge
    løsningsmuligheder på taktisk og operationelt niveau
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder både mundtligt og skriftligt for samarbejdspartnere, gæster og kollegaer i analoge og digitale kontekster
    • anvende centrale metoder, redskaber og data om kulturforståelse inden for service- og oplevelsesvirksomheder mhp. at interagere med gæster, kunder, medarbejdere og frivillige m.fl..
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelsesvirksomheden på taktisk og operationelt niveau i relation til ledelse, samarbejde og kulturmødet
    • deltage og kommunikere i et fagligt og tværfagligt samarbejde eller netværk med interne og eksterne partnere i et interkulturelt miljø med en professionel tilgang
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om ledelse og kommunikation inden for service- og oplevelseserhvervet taktisk og operationelt niveau
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Tema 3 – Samarbejde og relationer
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Ved et skriftligt produkt er omfanget min. 14.000 anslag og max. 18.000 anslag. En normalside består af 2400 anslag inkl. mellemrum. Antal anslag er ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. I tilfælde af, at produktet består af en video, prototype eller lignende udleveres formkrav i undervisningen. 

    Hvis en opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat på temaet), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    20 minutter
    Eksamens varighed er 10 minutter + 10 minutter pr. gruppemedlem incl. votering og karaktergivning
    ECTS
    15
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Ja
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig 24 timers case-eksamen med udgangspunkt i et produkt. En case udleveres og de studerende har 24 timer til at levere et svar på casen. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i det afleverede casemateriale og i temaets læringsmål. Alle hjælpemidler tilladt.
    Eksamen kan afvikles enten individuelt eller i gruppe, dog gives en individuel bedømmelse.
    Produktet kan bestå af en rapport, video, prototype mv.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    5
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmelseskriterierne svarer til læringsmålene for Tema 3 – Samarbejde og relationer og baseres på en helhedsvurdering af det produkt og den mundtlige del.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Eksamen er placeret umiddelbart efter Tema 3.
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Den studerende har mulighed for at redigere produktet, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.