Forretningsforståelse
2025/2026Engelsk titel
Business
Understanding
Uddannelse
Service- og
Oplevelsesøkonomi
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår og Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Køge – Blended Learning
Slagelse
Fagkode
45071002
- Indhold og
formålFagområdet indeholder analyse af virksomhedens eksistensgrundlag. Der fokuseres på de interne og eksterne forhold for at udvikle virksomhedens økonomiske drift samt skabe en helhedsforståelse for virksomhedens nuværende situation.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om service- og oplevelseserhvervenes selskabs- og organisations-, markeds-, konkurrenceformer samt forståelse for virksomheders vision, mission, mål og værdier
• forståelse for den forretningsmæssige og juridiske praksis og central anvendt teori og metode i service- og oplevelsesvirksomheder og deres anvendelse heraf.FærdighederDen studerende kan:
• anvende centrale metoder og redskaber fra service- og oplevelseserhvervet til at beskrive virksomhedens situation
• vurdere service- og oplevelsesvirksomheders praksisnære udfordringer, herunder de økonomiske forhold til opstilling og valg af løsningsmuligheder på taktisk og operationelt niveau
• formidle service- og oplevelsesvirksomheders praksisnære problemstillinger og
løsningsmuligheder til samarbejdspartnere, gæster, kunder, medarbejdere, frivillige m.fl., på taktisk og operationelt niveau.KompetencerDen studerende kan:
• deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde om service- og oplevelsesvirksomhedens taktiske og operationelle drift
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om drift af service- og oplevelsesvirksomheder på taktisk og operationelt niveau
• håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelsesvirksomheden på taktisk og operationelt niveau. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålTema 2 – ForretningsforståelseForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Ved et skriftligt produkt er omfanget min. 18.000 anslag og max. 24.000 anslag. En normalside består af 2400 anslag incl. mellemrum, er ekskl. forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. I tilfælde af, at det skriftlige produkt består af en video, prototype eller lignende udleveres formkrav i undervisningen.
Hvis en opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat på temaet), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed20 minutterEksamens varighed er 10 minutter + 10 minutter pr. gruppemedlem incl. votering og karaktergivning.ECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdEksamens tilrettelæggelse og indhold:
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Eksamen kan afvikles enten individuelt eller i gruppe, dog gives en individuel bedømmelse.
Produktet kan bestå af en rapport, video, prototype mv.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe5Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingBedømmelseskriterierne svarer til læringsmålene for Tema 2 – Forretningsforståelse og baseres på en helhedsvurdering af produktet og den mundtlige del.Tidsmæssig placering1. Semester2. SemesterEksamen er placeret umiddelbart efter Tema 2.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamen