Sjællands Erhvervsakademi

Strategisk bæredygtighed og markedsføring (Roskilde)

2025/2026
Engelsk titel
Strategic sustainability and Marketing (Roskilde)
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
45009006
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Helle Wagner Holm
Jens Demandt Mouritsen
  • Indhold og formål
    Valgfaget i Strategisk bæredygtighed og markedsføring tager udgangspunkt i det store samfundsmæssige fokus på bæredygtighed, og de strategiske udfordringer og muligheder det medfører for virksomheder. Det er for dig, der ønsker at tilegne dig viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde konkret og professionelt med markedsføring og forretningsstrategi indenfor bæredygtighed i din praktik eller efter endt eksamen.
    Formålet med valgfaget er at gøre dig i stand til at arbejdet med bæredygtig omstilling ud fra et strategisk og markedsføringsmæssigt perspektiv. Vi kommer til at arbejde med at vurdere hvordan og i hvilket omfang en virksomhed bør forholde sig til det stigende fokus på bæredygtighed, både samfundsmæssigt og blandt virksomhedens interessenter.

    Eksempler på spørgsmål vi kommer til at dykke ned i:
    • Hvordan kan virksomheden bruge bæredygtighed i branding, positionering og markedsføring?
    • Hvordan påvirker forbrugernes identitetsfølelse deres valg eller fravalg af bæredygtige produkter?
    • Hvilken rolle spiller regulering og lovgivning for virksomhedernes arbejde med bæredygtighed?
    • Hvordan kan virksomheden arbejde konkret med cirkulær økonomi?

    Du kommer til at møde en række praktikere fra området, og bliver præsenteret for deres perspektiver på hvordan virksomheder kan anvende bæredygtighed i markedsføringen og undgå greenwashing og andre problemer, der knytter sig til området. Udgangspunktet er, at den enkelte virksomheds konkrete udfordringer, uanset om det er en start-up, scale-up eller etableret virksomhed, bør styre hvilke indsatser virksomheden iværksætter. Kurset tager afsæt i FN’s tredelte bæredygtighedsbegreb, og læner sig op ad FN’s og EU's institutionelle definitioner og rapporter om bæredygtighed, klima o.a. På faget tager vi ikke aktivt stilling til den naturvidenskabelige side af spørgsmålene om klima, miljø og befolkningsudvikling, men bruger de rapporter og definitioner, der også anvendes af toneangivende aktører på området.
    Arbejdsformen vil bestå af en blanding af oplæg fra interne og eksterne oplægsholdere, samt projektarbejde. Som en del af faget vil du skule arbejde i en gruppe med et større projekt, hvor du vil få mulighed for at fordybe dig i et akademisk eller praktisk område indenfor bæredygtighed og forretning.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om nøglebegreber og -teorier indenfor bæredygtighed og bæredygtighedsrapportering.
    • Kendskab til gældende lovgivning om brug af bæredygtighed, klima og miljø i markedsføring, samt grundlæggende kendskab til certificering på området.
    • Viden om teorier om bæredygtigt forbrug på BtC-området, herunder viden om segmentering, købsadfærd og købsbarrierer for bæredygtigt forbrug for private forbrugere.
    • Viden om teorier og modeller, der beskriver bæredygtighed i relation til BtB-markedsføring, herunder viden om kædeansvar og indkøbspolitikker
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Koble sin viden om bæredygtighed og lovgivning med modeller og teorier indenfor markedsføring for at kunne vurdere en virksomheds muligheder for at arbejde med bæredygtighed i sin markedsføring BtC/BtB.
    • Anvende sin viden om bæredygtigt forbrug på BtC-området og teorier indenfor markedsføring for at kunne designe og formidle konkrete forslag til bæredygtig markedsføring på BtC-området.
    • Anvende sin viden om bæredygtighed, certificeringer, kædeansvar og indkøbspolitikker til at kunne designe og formidle konkrete forslag til bæredygtig markedsføring på BtB området.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Koble sin viden om bæredygtighed og lovgivning med modeller og teorier indenfor markedsføring for at kunne indgå i udviklingsarbejdet for en virksomheds muligheder for at arbejde med bæredygtighed i sin markedsføring.
    • Indgå i samarbejde med andre faggrupper om at udvikle en virksomheds bæredygtighedsprofil
    • Arbejde struktureret med at tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til bæredygtighed i en virksomhedskontekst.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Strategisk bæredygtighed og markedsføring
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Forudsætninger for deltagelse i eksamen: Aflevering af portfolio inden for et selvvalgt emne. Aflevering skal ske i Wiseflow senest 10 dage før den mundtlige eksamen. Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Formkrav

    Formkrav: Synopsen har et maximalt omfang af 5 sider og danner udgangspunkt for den mundtlige eksamination. 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum. Omfanget er eksklusive forside og indholdsfortegnelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Afprøvningen på valgfaget er en mundtlig gruppeeksamen (30 minutter pr studerende inkl. votering og tilbagemelding), med udgangspunkt i en præsentation af de studerendes synopsis, der udarbejdes inden for et selvvalgt område i en selvvalgt studiegruppe af 3-4 studerende.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og baseret på opfyldelse af fagets læringsmål. Der gives en individuel karakter. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Samme krav som til den ordinære eksamen.