Servicedesign, Digital eller Analog (Roskilde)
2025/2026Engelsk titel
Servicedesign, Digital or Analog
(Roskilde)
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
45009005
- Indhold og
formålServicedesign handler om at designe løsninger, der er er attraktive for brugerne, effektive for organisationen og anderledes i forhold til konkurrenterne på en og samme tid.
Hvad er service? Vil man arbejde med servicedesign, må man have en dyb forståelse for service og design. I dette valgfag vil vi gennemgå seks centrale elementer, der kan indgå i og spille forskellige roller i forbindelse med en serviceydelse: mennesker, teknologi, tid, kommunikation, produkter og omgivelser.
Du kommer i praksis til at arbejde med nogle små udvalgte detailbutikker i Region Sjælland, hvor I får mulighed for at teste en hypotese af, om disse arbejder bevidst og målrettet med servicedesign eller ej. Dette betyder, at I skal ud på feltarbejde i de udvalgte butikker. Og observere og interviewe dem om, hvad sker i butikken. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om definition af service
• Viden om co-creation eller samskabelse
• Viden om antropologi og sociokulturelle forhold
• Viden om teknologi i detailhandlen
• Viden om designdefinitioner, design der skaber værdi, udvalgte designmodeller
• Viden om problemløsning og idégenerering/innovation
• Viden om research om, hvordan observation og interview gennemføres.FærdighederDen studerende kan:
• Arbejde med koncept- og sortimentsstyring
• Analysere og forholde sig til trends i detailhandlen
• Arbejde med adfærdsdesign – eller ”nudging”KompetencerDen studerende kan:
• Arbejde med servicedesign, set udefra og ind i organisationen og anvende service Blueprint til at skabe overblik, front - og backstage
• Designe bedre – attraktive, effektive og anderledes – serviceydelser
• Arbejde med forventningspyramiden (Suspense, Surprise, Satisfaction, Sacrifice) - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPrøve i Servicedesign, Digital eller AnalogForudsætninger for indstilling til eksamenForudsætninger for deltagelse i eksamen:
Der vil være en række mindre portfolio opgaver (individuelle og gruppeopgaver), som er obligatoriske at udføre og aflevere for at blive indstillet til eksamen. Afleveringerne sker i Wiseflow 10 dage inden den mundtlige eksamen.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.ValgfagseksamenJaPrøveformMundtlig eksamenForbederedelsestidIngen forberedelseVarighed30 minutterECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdIndividuel mundtlig eksamen (30 minutter inkl. votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Der trækkes to forskellige emner fra den afleverede portfolio opgave, som skal præsenteres. Der er maksimalt 8 minutter til dette (4 minutter til hvert emne). Hjælpemidler er tilladt.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og baseret på opfyldelse af fagets læringsmål. Der gives en individuel karakter. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation.Tidsmæssig placering3. SemesterVed valgfagets afslutning.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSom ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.