Sjællands Erhvervsakademi

Digital ledelse og den datadrevne virksomhed (blended learning/online)

2025/2026
Engelsk titel
Digital Management and the Data-driven Company (blended learning/online)
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde – Blended Learning
Fagkode
45009004
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jaweed Yusuf Agha
Kasper Witzke
  • Indhold og formål
    Udgangspunktet for ledelsesmæssige beslutninger skal dannes på baggrund af den data, der er tilgængelig. Data skaber både muligheder og risici, og det kræver både dyb teknisk viden og et kritisk mindset at analysere kvaliteten og virkningen af disse data. At få mening ud af data er en vigtig tværfaglig udfordring for mange organisationer, virksomheder og statslige instanser, så de kan forstå og hurtigt reagere på forandringer som netop kendetegner den digitale tidsalder vi befinder os i.
    Oftest er data ikke tilgængelig eller i bedste fald ufuldstændig. Valgfaget giver indblik i den data, der er mulig at indsamle til bl.a. at træffe vigtige beslutninger om hhv.:

    • Marketingstiltag
    • Digital modenhed og digitale initiativer
    • Digitale kompetencer

    I valgfaget vil den studerende også blive introduceret til de udfordringer og muligheder digitalisering skaber for virksomhedens arbejde med strategi, og hvordan digitalisering skaber nye muligheder samt krav til udarbejdelse af en digital strategi.
    Valgfaget er tilpasset blended studerende og vil foregå online via e-learnings og Zoom. Valgfaget kan tages uafhængigt af alle andre valgfag, men passer godt sammen med valgfaget ”Digital ledelse og digitale trends”.
    Arbejdsformen vil bestå af inspiration og undervisning via e-learning forløb og diskussioner og opsamling via Zoom. Zoom sessions foregår i tidsrummet kl.16-20. Der lægges op til individuelt arbejde på valgfaget, som vil tage udgangspunkt i cases, herunder mindre opgaver. Dvs. der stilles ikke krav til gruppearbejde, studiegrupper el.lign.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om nøglebegreber inden for digitale ledelsesformer.
    • Viden om indholdet af en digital strategi
    • Grundlæggende viden om Big data
    • Kendskab til hvordan data kan bruges i ledelsesbeslutninger.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Koble sin viden om data med muligheden for at træffe beslutninger.
    • Bruge værktøjer inden for dataanalyse.
    • Formidle forslag til, hvordan data kan bruges i beslutningsprocesser, og specifikt kunne anvende digitalt modenhedsværktøj.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Koble sin viden om data og dataanalyse til at kunne indgå i arbejdet med at sikre bedre beslutningsgrundlag for en virksomhed.
    • Arbejde struktureret med analyse og tolkning af data som kan bruges i en virksomhedskontekst til at træffe beslutninger.
    • Indgå i diskussion og vurdering af virksomhedens digitale modenhed
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Digital ledelse og den datadrevne virksomhed
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Aflevering af portfolio og refleksionspapir som den studerende har udarbejdet løbende i semestret. Aflevering skal ske i Wiseflow senest 10 dage før den mundtlige eksamen.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Formkrav

    Omfanget af portfolio og refleksionspapir må maksimalt være 10 normalsider. 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum. Omfanget er eksklusive forside og indholdsfortegnelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Individuel mundtlig eksamen (30 minutters varighed inkl. votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Hjælpemidler er tilladt.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og baseret på opfyldelse af fagets læringsmål. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation. Der gives en individuel karakter. Den studerende vil blive testet i viden og teori omkring data og digital ledelse, evnen til at reflektere over ledelsesmæssige udfordringer ved digitalisering, samt at anvende digitalt modenhedsværktøj til vurdering af virksomhedens modenhed.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Ved valgfagets afslutning.
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Som ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.