Digital ledelse og digitale trends (blended learning/online)
2025/2026Engelsk titel
Digital leadership and digital
trends (blended learning/online)
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde – Blended Learning
Fagkode
45009003
- Indhold og
formålValgfaget giver indsigt i de nyeste trends inden for digitalisering (Big data, AI, robotics, Blockchain), herunder hvad de vil betyde for morgendagens virksomheder hvis de skal kunne følge med i det stigende globale konkurrencemiljø.
McKinsey har på baggrund af en omfattende undersøgelse bekræftet dét, som statens IT råd også siger, nemlig at 70% af alle digitale projekter går galt. Valgfaget vil give indsigt i at forstå hvorfor dette er tilfældet, og hvordan man kan sikre, at ny digitalisering får succes. Faget tager udgangspunkt i begrebet digital modenhed, og hvilken betydning det har for succes med digitaliseringsprojekter, og de studerende får adgang til et unikt værktøj til at måle den digitale modenhed i virksomheder. Faget vil dertil fokusere på hvordan den teknologiske udvikling har sat krav til nye måder/metoder for at udøve ledelse, samt kravet om nye digitale kompetencer hos medarbejdere.
Valgfaget giver desuden indsigt og kompetencer i hvordan AI kan indføres ansvarligt i organisationer vha. STAIR modellen, som sikrer en implementering, der også håndterer de etiske overvejelser i forbindelse med implementering af AI, og tager udgangspunkt i de nye krav fra EU omkring brug af ansvarlig AI i organisationer. STAIR modellen er udviklet af ITU professorer og ledende medlem af SMV digital og er ved at blive en Dansk standard for ansvarlig implementering af AI i organisationer.
Valgfaget sætter med afsæt i kendte ledelsesmodeller fokus på, hvordan ledelse kan udføres i et foranderligt miljø, og hvordan de er påvirket af den nyeste teknologi.
Valgfaget er tilpasset blended studerende og vil foregå online via e-learnings og Zoom. Alle Zoom møder foregår i tidsrummet kl.16-20.
Valgfaget kan tages uafhængigt af alle andre valgfag, men passer godt sammen med valgfaget ”Digital ledelse og den datadrevne virksomhed”.
Arbejdsformen vil bestå af inspiration og undervisning via e-learning forløb og diskussioner og opsamling via Zoom. Det skriftlige arbejde udarbejdes individuelt og indgår i den studerendes portfolio. Vi lægger vægt på at opgaver diskuteres i grupper, hvor grupper diskuterer, reflektere, evaluerer løbende i semestret - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om nøglebegreber inden for digitale ledelsesformer.
• Viden om digitale kompetencer
• Grundlæggende viden om digital transformation
• Kendskab til indholdet af digital modenhed
• Viden om AI og andre nye teknologier og hvilken betydning det har for medarbejdere og ledere
• Indsigt i de etiske og ledelsesmæssige overvejelse i forbindelse med introduktion af AI i organisationenFærdighederDen studerende kan:
• Koble sin viden ledelsesbegrebet i relief til digitalisering
• Bruge værktøjer til digital kompetencevurdering
• Anvende sin viden om digital transformation og digital modenhed til at analysere en virksomheds digitale udfordringer/muligheder
• Bruge AI modellen STAIR til introduktion af AI i organisationerKompetencerDen studerende kan:
• Tilegne sig kompetencer i spændet mellem ledelse og digitalisering, samt reflektere og diskutere de nye krav teknologien stiller til ledelse.
• Arbejde med digitale kompetenceværktøjer til vurdering af medarbejderes og lederes digitale kompetencer
• Tilegne sig kompetencer til at kunne diskutere og vurdere en virksomheds digitale modenhed.
• Tilegne sig kompetencer til at kunne bruge en række industri godkendte værktøjer til understøttelse af den digital ledelse af nye teknologier.
• Konkret kompetence i STAIR modellen som er udviklet af ITU og bliver brugt både i det offentlige og private. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPrøve i Digital ledelse og digitale trendsForudsætninger for indstilling til eksamenAflevering af portfolio samt refleksionspapir som den studerende har udarbejdet løbende i semestret. Aflevering skal ske i Wiseflow 10 dage før den mundtlige eksamen.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.ValgfagseksamenJaPrøveformMundtlig eksamenFormkravOmfanget af portfolio og refleksionspapir må maksimalt være 10 normalsider. 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum. Omfanget er eksklusive forside og indholdsfortegnelse. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
ForbederedelsestidIngen forberedelseVarighed30 minutterECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdIndividuel mundtlig eksamen (30 minutter inkl. Votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Hjælpemidler er tilladt.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og baseret på opfyldelse af fagets læringsmål. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation. Der gives en individuel karakter. Den studerende vil blive testet i viden og teori omkring digitale trends og digital ledelse, evnen til at reflektere over ledelsesmæssige udfordringer ved digitalisering, samt evnen til at anvende digital kompetence værktøjer til vurdering af virksomhedens digitale kompetencer.Tidsmæssig placering3. SemesterVed valgfagets afslutningMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSom ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.