AI Marketing (Roskilde)
2025/2026Engelsk titel
AI Marketing
(Roskilde)
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Online
Fagkode
45009002
- Indhold og
formålAI Marketing er et valgfag, der fokuserer på anvendelsen af kunstig intelligens (AI) i markedsføring. Vi lever i en digital tidsalder, hvor kundernes adfærd er i konstant forandring, derfor bør virksomheder tilpasse sig de nye muligheder og teknologier for at forblive konkurrencedygtige.
I dette valgfag dykker vi ned i spændende teknologier og værktøjer, der tager markedsføring til helt nye højder, og klæder den studerende på til en verden domineret af AI.
Undervisningen er praksisnær, case-baseret og med fokus på den praktiske anvendelse af AI-teknologier. Arbejdsformen veksler mellem gruppearbejde, faglige diskussioner og oplæg af eksterne eksperter indenfor AI. Der forventes kontinuerligt fremmøde og aktiv deltagelse af de studerende. Valgfaget vil afdække relevante AI marketing-værktøjer, så den studerende kan bruge disse i konkrete marketingaktiviteter. Fx til at skabe, tekster, billeder, videoer, logoer mm. De studerende vil ydermere udforske de etiske og juridiske implikationer af AI-marketing - samt udfordringerne og mulighederne i forbindelse med integration af AI i markedsføringsstrategier.
Vi vil bl.a. arbejde med følgende discipliner og værktøjer:
- Implementering af AI strategi i virksomheden
- Prompting, chatbots og virtuelle assistenter (Chat GPT4, Bard)
- Generering af billeder/logoer (Dall-e, Midjourney, Firefly, Leonardo)
- Generering af tekster (ChatGPT4, Bard)
- Generering af videoer (Heygen og Invideo.io)
- Etiske og juridiske implikationer af AI Marketing
- Bias i AI Marketing
- Privatliv og datasikkerhed - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om grundlæggende nøglebegreber indenfor AI-teknologier
• Viden om anvendelse af AI i markedsføring
• Viden om hvordan AI kan bruges til at forbedre kunderejsen og kundeoplevelsen
• Viden om forskellige AI-værktøjer og deres funktioner
• Viden om hvordan AI kan forudsige kundernes adfærd
• Viden om de etiske og juridiske implikationer af AI Marketing
• Viden om ansvarlig brug af AI-teknologFærdighederDen studerende kan:
• Identificere og analysere hvor AI kan bruges til at forbedre markedsføringen
• Bruge forskellige AI-værktøjer til at analysere data og identificere mønstre i kunders adfærd
• Anvende AI-værktøjer til at oprette personaliserede marketingkampagner
• Kunne identificere og analysere etiske og juridiske udfordringer
• Identificere, analysere og anvende data i en marketingkontekstKompetencerDen studerende kan:
• Integrere AI-teknologier i marketingprocesser og skabe forretningsværdi
• Udarbejde en AI-baseret marketingstrategi ved brug af AI-værktøjer
• Anbefale hvordan AI kan bruges i marketingprocesser og træffe datadrevne beslutninger
• Arbejde med AI i marketing med bevidsthed om de etiske og juridiske aspekter
• Håndtere AI-værktøjer til at automatisere og forbedre marketingsprocesser - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPrøve i AI MarketingForudsætninger for indstilling til eksamenUdarbejdelse og aflevering af individuel portfolio og refleksionspapir i et samlet skriftligt materiale. Aflevering skal ske i Wiseflow ca. 10 dage før afholdelse af den mundtlige eksamen.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.PrøveformMundtlig eksamenIndividuel mundtlig eksamen (30 minutters varighed inkl. votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Hjælpemidler er tilladt.FormkravOmfanget af portfolio og refleksionspapir må maksimalt være 15 normalsider. 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum. Omfanget er eksklusive forside og indholdsfortegnelse. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
ForbederedelsestidIngen forberedelseVarighed30 minutterECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdIndividuel mundtlig eksamen (30 minutters varighed inkl. votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Hjælpemidler er tilladt.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og baseret på opfyldelse af fagets læringsmål. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation. Der gives en individuel karakter. Den studerende vil blive testet i viden og teori omkring AI-teknologier, evnen til at analysere og reflektere over AI-teknologier i markedsføringsøjemed, samt at integrere, udvikle og anvende AI i markedsføring.Tidsmæssig placering3. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSom ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.