Sjællands Erhvervsakademi

AI Marketing (Roskilde)

2025/2026
Engelsk titel
AI Marketing (Roskilde)
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Online
Fagkode
45009002
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Faisal Attazgharti
Ibrahim Sleiman
  • Indhold og formål
    AI Marketing er et valgfag, der fokuserer på anvendelsen af kunstig intelligens (AI) i markedsføring. Vi lever i en digital tidsalder, hvor kundernes adfærd er i konstant forandring, derfor bør virksomheder tilpasse sig de nye muligheder og teknologier for at forblive konkurrencedygtige.
    I dette valgfag dykker vi ned i spændende teknologier og værktøjer, der tager markedsføring til helt nye højder, og klæder den studerende på til en verden domineret af AI.
    Undervisningen er praksisnær, case-baseret og med fokus på den praktiske anvendelse af AI-teknologier. Arbejdsformen veksler mellem gruppearbejde, faglige diskussioner og oplæg af eksterne eksperter indenfor AI. Der forventes kontinuerligt fremmøde og aktiv deltagelse af de studerende. Valgfaget vil afdække relevante AI marketing-værktøjer, så den studerende kan bruge disse i konkrete marketingaktiviteter. Fx til at skabe, tekster, billeder, videoer, logoer mm. De studerende vil ydermere udforske de etiske og juridiske implikationer af AI-marketing - samt udfordringerne og mulighederne i forbindelse med integration af AI i markedsføringsstrategier.

    Vi vil bl.a. arbejde med følgende discipliner og værktøjer:

    - Implementering af AI strategi i virksomheden
    - Prompting, chatbots og virtuelle assistenter (Chat GPT4, Bard)
    - Generering af billeder/logoer (Dall-e, Midjourney, Firefly, Leonardo)
    - Generering af tekster (ChatGPT4, Bard)
    - Generering af videoer (Heygen og Invideo.io)
    - Etiske og juridiske implikationer af AI Marketing
    - Bias i AI Marketing
    - Privatliv og datasikkerhed
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om grundlæggende nøglebegreber indenfor AI-teknologier
    • Viden om anvendelse af AI i markedsføring
    • Viden om hvordan AI kan bruges til at forbedre kunderejsen og kundeoplevelsen
    • Viden om forskellige AI-værktøjer og deres funktioner
    • Viden om hvordan AI kan forudsige kundernes adfærd
    • Viden om de etiske og juridiske implikationer af AI Marketing
    • Viden om ansvarlig brug af AI-teknolog
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Identificere og analysere hvor AI kan bruges til at forbedre markedsføringen
    • Bruge forskellige AI-værktøjer til at analysere data og identificere mønstre i kunders adfærd
    • Anvende AI-værktøjer til at oprette personaliserede marketingkampagner
    • Kunne identificere og analysere etiske og juridiske udfordringer
    • Identificere, analysere og anvende data i en marketingkontekst
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Integrere AI-teknologier i marketingprocesser og skabe forretningsværdi
    • Udarbejde en AI-baseret marketingstrategi ved brug af AI-værktøjer
    • Anbefale hvordan AI kan bruges i marketingprocesser og træffe datadrevne beslutninger
    • Arbejde med AI i marketing med bevidsthed om de etiske og juridiske aspekter
    • Håndtere AI-værktøjer til at automatisere og forbedre marketingsprocesser
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i AI Marketing
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Udarbejdelse og aflevering af individuel portfolio og refleksionspapir i et samlet skriftligt materiale. Aflevering skal ske i Wiseflow ca. 10 dage før afholdelse af den mundtlige eksamen.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Individuel mundtlig eksamen (30 minutters varighed inkl. votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Hjælpemidler er tilladt.
    Formkrav

    Omfanget af portfolio og refleksionspapir må maksimalt være 15 normalsider. 1 normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum. Omfanget er eksklusive forside og indholdsfortegnelse. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Individuel mundtlig eksamen (30 minutters varighed inkl. votering) med udgangspunkt i skriftlig portfolio. Hjælpemidler er tilladt.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern censur med bedømmelse efter 7-trinsskalaen og baseret på opfyldelse af fagets læringsmål. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation. Der gives en individuel karakter. Den studerende vil blive testet i viden og teori omkring AI-teknologier, evnen til at analysere og reflektere over AI-teknologier i markedsføringsøjemed, samt at integrere, udvikle og anvende AI i markedsføring.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Som ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.