Afsluttende eksamensprojekt
2025/2026- Indhold og
formålDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
- LæringsmålVidenDen uddannede har:
• forståelse for central anvendt teori og metode samt kan forstå erhvervets praksis og anvendelse af teori og metode inden for markedsføring og salg,
• udviklingsbaseret viden om komplekse og praksisnære problemstillinger inden for
markedsføring i relation til virksomhedens markedsmæssige, organisatoriske og økonomiske grundlag.FærdighederDen uddannede kan:
• anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt anvende de færdigheder der knytter sig til beskæftigelse inden for det markedsføringsmæssige område,
• vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller inden for det markedsføringsmæssige område,
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere inden for det markedsføringsmæssige område.KompetencerDen uddannede kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer, inden for markedsføring og salg, under
hensyntagen til erhvervs- og samfundsøkonomiske forhold,
• deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, i relation til markedsføring og internationalisering,
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføring og salg. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålAfsluttende eksamensprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Det afsluttende projekt (produkt) kan udarbejdes individuelt eller af 2-3 studerende i fællesskab.
Eksamensprojektet må maksimalt have et omfang af:
Ved 1 studerende: 100.000 anslag
Ved 2 studerende: 150.000 anslag
Ved 3 studerende: 200.000 anslag
I forhold til det afsluttende projekt er der følgende minimumskrav til omfanget:
Ved 1 studerende 75.000 anslag
Ved 2 studerende 100.000 anslag
Ved 3 studerende 150.000 anslag
Forside, indholdsfortegnelse og bilag indgår ikke i antal anslag.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmere afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed45 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen på 45 minutter inklusiv votering og karaktergivning med udgangspunkt i et skriftligt produkt.
Formålet med det afsluttende eksamensprojekt er at dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEkstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Karakteren gives ud fra en helhedsvurdering af den mundtlige og skriftlige del.
Bedømmelseskriterierne for eksamen er baseret på den studerendes evne til at opfylde slutmålene for uddannelsen. Se national studieordning for markedsføringsøkonom.Tidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSom ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.