Sjællands Erhvervsakademi

Afsluttende eksamensprojekt

2025/2026
Engelsk titel
Final Exam Project
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Afsluttende eksamensprojekt
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
OBS! Slagelse og Nykøbing har kun sommeroptag
Undervisningens lokation
Nykøbing Falster
Roskilde
Roskilde – Blended Learning
Slagelse
Fagkode
45004001
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Kenneth Khan Hansen
  • Indhold og formål
    Det afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
  • Læringsmål
    Viden
    Den uddannede har:
    • forståelse for central anvendt teori og metode samt kan forstå erhvervets praksis og anvendelse af teori og metode inden for markedsføring og salg,
    • udviklingsbaseret viden om komplekse og praksisnære problemstillinger inden for
    markedsføring i relation til virksomhedens markedsmæssige, organisatoriske og økonomiske grundlag.
    Færdigheder
    Den uddannede kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt anvende de færdigheder der knytter sig til beskæftigelse inden for det markedsføringsmæssige område,
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller inden for det markedsføringsmæssige område,
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere inden for det markedsføringsmæssige område.
    Kompetencer
    Den uddannede kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer, inden for markedsføring og salg, under
    hensyntagen til erhvervs- og samfundsøkonomiske forhold,
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, i relation til markedsføring og internationalisering,
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføring og salg.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Afsluttende eksamensprojekt
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Eksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Det afsluttende projekt (produkt) kan udarbejdes individuelt eller af 2-3 studerende i fællesskab.
    Eksamensprojektet må maksimalt have et omfang af:
    Ved 1 studerende: 100.000 anslag
    Ved 2 studerende: 150.000 anslag
    Ved 3 studerende: 200.000 anslag
    I forhold til det afsluttende projekt er der følgende minimumskrav til omfanget:
    Ved 1 studerende 75.000 anslag
    Ved 2 studerende 100.000 anslag
    Ved 3 studerende 150.000 anslag
    Forside, indholdsfortegnelse og bilag indgår ikke i antal anslag.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmere afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    45 minutter
    ECTS
    15
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen på 45 minutter inklusiv votering og karaktergivning med udgangspunkt i et skriftligt produkt.
    Formålet med det afsluttende eksamensprojekt er at dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Karakteren gives ud fra en helhedsvurdering af den mundtlige og skriftlige del.
    Bedømmelseskriterierne for eksamen er baseret på den studerendes evne til at opfylde slutmålene for uddannelsen. Se national studieordning for markedsføringsøkonom.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Som ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.