Sjællands Erhvervsakademi

Markedsforståelse

2025/2026
Engelsk titel
Market understanding
Uddannelse
Markedsføringsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
OBS! Slagelse og Nykøbing har kun sommeroptag
Undervisningens lokation
Nykøbing Falster
Roskilde
Roskilde – Blended Learning
Slagelse
Fagkode
45001002
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Kenneth Khan Hansen
  • Indhold og formål
    Fagelementet omhandler metoder til analyse af virksomhedens eksterne forhold og markedspotentiale. Der er fokus på kunder og konkurrenter, og derudover omhandler fagelementet erhvervs- og samfundsforhold, virksomhedens juridiske forhold samt analyser af virksomhedens forsyningskæde.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om forskellige typer af analyser til vurdering af virksomhedens eksterne strategiske situation,
    • forståelse for teori, metode og praksis i relation til forskellige typer af trendanalyser og deres relevans for virksomheden.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber i relation til ekstern analyse af virksomhedens situation,
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller i relation til udarbejdelse af kundeanalyser og konkurrentanalyser samt en vurdering af virksomhedens markedspotentiale,
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder af den eksterne situation til samarbejdspartnere og brugere.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til virksomhedens eksterne strategiske situation,
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang i relation til analysearbejdet af virksomhedens eksterne strategiske situation,
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens strategiske situation på et givent marked.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Fagets eksamener er beskrevet på et andet fag
    45001001