Sjællands Erhvervsakademi

B2B salg

2025/2026
Engelsk titel
B2B Sales
Uddannelse
Innovation og Entrepreneurship
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
41809001
Fagansvarlig
Mette Day
Anne Oppermann Helverskov
  • Indhold og formål
    Som B2B-sælger har du typisk ansvaret for opsøgende kontakt og længerevarende salgsprocesser i forbindelse med salg af større og/eller komplekse løsninger til virksomhedens kunder. I denne proces er værdiskabelse
    gennem indsigt i fokus. Du skal som sælger anvende dine analytiske færdigheder fra flere fagområder til at kortlægge og forstå hele kundens værdikæde og udvikle løsninger, som skaber værdi.
    Kurset skal give dig en grundlæggende forståelse for vurdering af kundepotentiale og kundeværdi for virksomheden, samt den anvendte terminologi og konkrete værktøjer inden for området. Undervisningen er baseret på nyere dansk og international forskning på området og en stor del af undervisningen drejer sig om at arbejde med simulering af salgssituationer, hvor du som studerende får mulighed for at anvende konkrete teknikker og værktøjer.
    Undervisningen vil bl.a. omhandle:
    • Salgets forskellige faser – med fokus på værdi- og loyalitetsskabelse
    • Salgets planlægning i forhold til forskellige markedsforhold og kundetyper
    • Spørgeteknikker til behovsafdækkelse og løsningsudvikling
    • Operationalisering af salgsmål, fra strategisk mål til hverdagsplan
    • Markedsføringsmuligheder inden for B2B og B2G
    • Økonomi på kundeniveau og virksomhedsniveau
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har
    • Viden om værdikædeoptimering og salgets konkurrencedygtighed og økonomi.
    • Forståelse for kundeanalyse og kundepleje samt salgs- og forhandlingsteknik.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende metoder og være kritisk ift. planlægning af salg i forhold til forskellige markedsforhold og
    kundetyper.
    • Vurdere og udvikle med en kritisk tilgang til kundepotentiale og opstille og vælge egnede
    indsatsmuligheder.
    • Formidle hensigtsmæssige og udføre markedsføringsmuligheder inden for B2B og B2G.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Håndtere fastlæggelse af salgsstrategi på strategiske, taktiske og operationelle niveau i kundeforhandling
    og implementering af beslutninger.
    • Deltage i samarbejde og håndtering af koordinering af salgs-, service- og marketingsaktiviteter over for
    kunden.
    • Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer til at drive, identificere og udvikle kundeforholdet
    gennem salg og rådgivning.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    B2B Salg
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Omfanget af opgaven udgør for 1 – 4 studerende max 8 normalsider (á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 1 normalside til det maksimale sidetal.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt produkt.
    Den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe (1-4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette)), mens den mundtlige del af eksamen foregår individuelt.
    Valgfagsproduktet kan bestå af en sammenhængende tekst og/eller et konkret formidlingsprodukt, der med særligt fokus på værdiskabelse indgår i den studerendes præsentation af arbejdet med en praktisk problemstilling inden
    for valgfagene. Udarbejdelsen af produktet har til formål at vise den studerendes evne til at arbejde problem- og praksisorienteret inden for specifikke fagområder med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Centralt i præsentationen af valgfagsproduktet er den studerendes erfaringer med og refleksion over afprøvninger i praksis.
    Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 30 minutter inkl. votering.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Der evalueres ved en intern individuel eksamen ved valgfagsperiodens afslutning, og der gives en individuel
    karakter efter 7-trinsskalaen, som baseres på en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del.
    Eksamen vurderes med baggrund i læringsmålene for valgfagene, som er beskrevet under valgfagsbeskrivelserne
    2.1-2.5.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen