Bachelorprojekt
2025/2026- Indhold og
formålBachelorprojektet dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Bachelorprojektet skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal godkende problemstillingen. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om professionens og fagområdets praksis og anvendt teori og metode i forhold til innovation og entrepreneurship
• udviklingsbaseret viden om ledelsesmæssige teorier og metoder og disses anvendelse i praksis
• viden om relevante modeller til vurdering af vækst og udviklingsmuligheder og disses anvendelse i praksis
• viden til at kunne forstå og reflektere over forskellige typer af innovative og entreprenante miljøer og disses potentiale.FærdighederDen studerende kan:
• vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt udvikle bæredygtige og skalerbare forretningskoncepter i nye og eksisterende virksomheder
• anvende og vurdere en bred vifte af ledelsesværktøjer i forskellige udviklingsfaser og i forhold til forskellige målgrupper i en ny eller eksisterende virksomhed
• formidle praksisnære og faglige problemstillinger, processer og løsninger til samarbejdspartnere og brugere.KompetencerDen studerende kan:
• handle entreprenant ved at kunne identificere, udvikle og eksekvere på forretningsmuligheder i nye og eksisterende virksomheder og organisationer
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og herunder styre og gennemføre en udviklings- og innovationsproces og som led heri påtage sig ansvar inden for rammerne af professionel etik med nysgerrighed, kreativitet, samarbejde, handlekraft og kritisk tænkning
• lede og agere professionelt i komplekse og udviklingsorienterede situationer samt opbygge og udnytte personlige og organisatoriske netværk
• identificere egne og andres læringsbehov for at kunne udvikle og vedligeholde relevante kompetencer i forhold til professionen. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålBachelorprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Bachelorprojektet må maksimalt have et omfang af:
• Ved 1 studerende: 100.000 anslag
• Ved 2 studerende: 150.000 anslag
• Ved 3 studerende: 200.000 anslag
Anslag er inkl. mellemrum, men eksklusive forside, indholdsfortegnelse, fodnoter, figurer og tabeller, kildeliste og bilag. Den studerende kan vælge at erstatte op til 10% af den skriftlige del med en eller flere visuelle elementer eller prototyper. For nærmere definition af indholdet af visuelle elementer og prototyper henvises til Moodle.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed45 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Formålet med bachelorprojektet er at koble den studerendes viden, færdigheder og kompetencer i forhold til uddannelsens overordnede målsætninger og konstituerende uddannelseselementer på en praktisk og kompleks problemstilling i den studerendes udviklingsfelt.
Problemstillingen defineres ud fra den virksomhed, som den eller de studerende har etableret eller i en anden etableret virksomhed, hvor der arbejdes med innovative/intraprenante problemstillinger. Det afsluttende bachelorprojekt kan udarbejdes individuelt eller af 2-3 personer i fællesskab.
Den mundtlige del af eksamen er individuel og varer 45 minutter inkl. votering.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEkstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der gives en individuel karakter som baseres på en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation
Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for bachelorprojektet.Tidsmæssig placering3. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenDen studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt, hvis reeksamen skyldes, at tidligere forsøg ikke er bestået