Bachelorprojekt
2025/2026Engelsk titel
Bachelor project
Uddannelse
Digital
Konceptudvikling
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
3 semestre
ECTS
15
Uddannelseselement
Bachelorprojekt
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
41453001
- Indhold og
formålBachelorprojektet dokumenterer, sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Bachelorprojektet skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal godkende problemstillingen. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om trends, teori, metode og praksis inden for udvikling og anvendelse af digitale koncepter og forretningsmodeller
• udviklingsbaseret viden om lovgivnings betydning for udvikling af digitale koncepter
• forståelse for og kan reflektere over teknologiens indvirkning og muligheder i et forretningsmæssigt perspektiv og som element i et digitalt koncept
• forståelse for og kan reflektere over forskellige former for brugerundersøgelse i relation til videnskabelig metode og videnskabsteori
• forståelse for og kan reflektere over det videnskabsteoretiske grundlag for valg og anvendelse af metoder.FærdighederDen studerende kan:
• mestre metoder og redskaber til kompleks databaseret analyse af trends, forretning, brugere og praksis, og hermed udvikle og afprøve værdiskabende digitale koncepter
• mestre en metodisk tilgang til udvikling af digitale koncepter, herunder digitale brugeroplevelser og værdiskabelse
• vurdere og argumentere for valg af løsning i forhold til brugere, brugeradfærd, udviklingsproces, teknologi, bæredygtighed, værdiskabelse og forretningspotentiale
• anvende en metodisk tilgang til kommunikation til understøttelse af brugeroplevelsen
• vurdere eksisterende koncepter og formidle løsningsforslag til optimering af disse til samarbejdspartnere og virksomheder.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i relation til forretningsorienteret digital konceptudvikling med begrundet valg i relevante teknologier, brugerindsigter og under hensyntagen til virksomhedens strategiske grundlag
• selvstændigt indgå i faglige og tværfaglige samarbejder om udvikling af digitale koncepter og påtage sig ansvar indenfor rammerne af en professionel etik
• Identificere egne læringsbehov og fortsatte udvikling af viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen som digital konceptudvikler. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålBachelorprojektetForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Rapportens omfang:
• Rapport på maksimalt 30 normalsider eksklusive bilag (1 person)
• Rapport på maksimalt 40 normalsider eksklusive bilag (2 personer)
• Rapport på maksimalt 50 normalsider eksklusive bilag (3 personer)
En normalside er 2400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter.
Forside, indholdsfortegnelse, illustrationer, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed40 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler tilladt.
Eksamen med udgangspunkt i projektarbejde udarbejdet individuelt eller i en gruppe af op til 3 studerende.
Alle delelementer indgår i den samlede bedømmelse, se bedømmelseskriterier for yderligere uddybning.
Den studerende skal specialisere sig inden for et relevant område af digital konceptudvikling, herunder skal den studerende tilegne sig og anvende ny teori uden for uddannelsens læringsmål i specialiseringen.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingLæringsmålene for uddannelsen, se den nationale del af studieordningen.
Eksamen bedømmes eksternt efter 7-trinsskalen og der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af det afleverede, præsentation og individuel eksamination.
Den grafiske udformning af rapport skal demonstrere, at den studerende er i stand til at udvikle og implementere et passende afleveringsdesign.Tidsmæssig placering3. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.
Projektet kan enten tage udgangspunkt i samme problemstilling som det projektarbejde, der
var grundlag for i den ordinære eksamen, eller en ny problemstilling.
Syge- og reeksamen afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.
Hvis institutionen vurderer, at den studerende har deltaget i et gruppeprojekt i tilnærmelsesvis fuldt omfang, afholdes sygeeksamen som individuel eksamen med udgangspunkt i gruppens projektarbejde.
Hvis institutionen vurderer, at den studerende ikke har deltaget i et gruppeprojekt i tilnærmelsesvis fuldt omfang, afholdes reeksamen som individuel projekteksamen.