Sjællands Erhvervsakademi

AI Automatiseret Marketing

2025/2026
Engelsk titel
AI Automatiseret Marketing
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41389003
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Ibrahim Sleiman
Charlotte Torp Jensen
Faisal Attazgharti
  • Indhold og formål
    Dette valgfag kombinerer digital markedsføring med avanceret AI-teknologi, hvor fokus er på at udvikle, optimere og automatisere hele den digitale marketingproces – fra strategi og contentproduktion til automatisering og personaliseret kommunikation.
    Faget er praksisorienteret og casebaseret, og du opbygger undervejs en portfolio.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:

    • Viden om centrale begreber i avanceret markedsføring og AI-understøttet marketing
    • Viden om automatisering af marketingprocesser og deres strategiske betydning
    • Viden om personalisering i digital markedsføring
    • Viden om etiske og juridiske overvejelser ved brug af AI
    Færdigheder
    Den studerende kan:

    • Udvikle og opsætte en AI-genereret hjemmeside med tilhørende content
    • Anvende AI til content, strategi og kampagneudvikling
    • Designe og automatisere e-mail flows og kundeinteraktioner
    • Personalisere marketingindsatser baseret på data
    • Optimere SEO/GEO og UX
    • Udarbejde, optimere og vurdere digital kommunikation på tværs af platforme
    Kompetencer
    Den studerende kan:

    • Integrere AI og automatisering i marketingarbejdet med henblik på effektivisering
    • Udvikle personaliserede marketingstrategier med afsæt i kundedata
    • Planlægge og gennemføre en digital strategi fra idé til eksekvering
    • Træffe datadrevne beslutninger i digital markedsføring
    • Reflektere over ansvarlig og etisk anvendelse af AI
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i AI Automatiseret Marketing
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Som en gruppe afleverer de studerende på forhånd en video på maksimalt 5 minutter, som demonstrerer deres
    marketingsindsats for en præsenteret casevirksomhed.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et
    prøveforsøg.
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Den mundtlige eksamen vil indeholde følgende elementer:

    1. En obligatorisk 4-minutters præsentation pr. studerende, med fokus på fagets læringsmål og præsentation af
    delelementer af den forslåede marketingindsats
    2. En diskussion med eksaminatorerne, baseret på de studerendes produktion og fagets læringsmål.
    3. Bedømmelse af hver studerendes præstation, baseret på fagets læringsmål (vurderet individuelt).
    4. Gruppefeedback
    Formkrav

    Den tildelte tid til den mundtlige eksamination (inklusive bedømmelse) er som følger:
    Antal studerende Eksamination (inkl. bedømmelse)
    3 studerende 45 minutter
    4 studerende 60 minutter

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Eksamination mellem 45 - 60 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    En mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i den afleverede video om casevirksomheden. En gruppe skal bestå af tre til
    fire studerende. Mindre grupper eller individuelle eksaminationer er kun tilladt med særlig tilladelse fra studielederen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    6
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen (du får 1 karakter). Den endelige karakter gives på baggrund af evalueringen
    af den mundtlige præsentation med henvisning til fagets læringsmål. Karakterer gives individuelt. Karakteren baseres
    på den mundtlige præstation under eksamen og inkluderer også en vurdering af de studerendes videoproduktion.
    Videoen fungerer som adgangsbillet til eksamen, og indgår i helhedsvurderingen.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    I tilfælde af en omprøve afholdes eksamen individuelt, og den studerende kan revidere produktet. Omprøven varer 30 minutter, inklusiv bedømmelse.

    For regler i forbindelse med eksamener, bl.a. syge- og reeksamen, eksamenssnyd og plagiering, klager og anker samt andre regler for uddannelsen, henvises til den lokale del af studieordningen.