Sjællands Erhvervsakademi

Effektiv Ledelse af Forandringsprocesser

2025/2026
Engelsk titel
Effektiv Ledelse af Forandringsprocesser
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41389002
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Thøger Carstensen
  • Indhold og formål
    Dette kursus giver dig de redskaber, du skal bruge for at navigere i en konstant foranderlig erhvervsverden.
    I "Effektiv Ledelse af Forandringsprocesser” lærer du trin for trin, hvordan du udvikler og implementerer forandringsinitiativer. Du får indsigt i, hvordan man mindsker modstand mod forandring i organisationer, hvilket er essentielt for at sikre en smidig overgang til nye måder at arbejde på.

    Vi starter med et overblik over organisationsteoriens udvikling og undersøger, hvordan vi kan anvende denne viden i en dynamisk verden. Du vil få dybdegående kendskab til:

    • Organisationsformer og arbejdsdeling
    • Organisationskultur og menneskesyn
    • Ledelsesformer og motivation

    Desuden vil du lære om nyttige værktøjer til at tackle udfordringer som nye kundegrupper, internationale forhold og innovation. Vi dykker ned i anerkendte modeller som John P. Kotters forandringsmodel, Kurt Lewins model, Galbraith’s STAR-model og mange flere. Disse “klassikere” inden for forandringsledelse vil være dine guider, når du skal skabe værdi i din organisation.
    Gennem praktiske diskussioner og gruppeøvelser vil vi tackle reelle dilemmaer fra arbejdspladsen og finde løsninger sammen. Dette kursus er ikke kun teori; det er din chance for at anvende det, du lærer, i en praksisnær kontekst.
    Når du afslutter dette kursus, vil du være klar til at bidrage med innovative ideer, motivation og effektiv ledelse af forandringsprocesser. Det er en investering i både din karriere og i de virksomheder, du kommer til at arbejde for.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:

    • Viden om forandringsledelse og organisationsteori. Herunder hvordan disse 2 fagområder spiller sammen og kan medvirke til at skabe en konkurrencedygtig arbejdsplads med godt arbejdsmiljø.
    • Viden om og forståelse for fagområdets anvendelse i forskellige typer af virksomheder, store, små, offentlige, private.
    Færdigheder
    Den studerende kan:

    • Bruge elementer fra organisationsteoriens verden -og fra forandringsledelse, til at løse praksisnære opgaver.
    • Gennem forståelse for indholdet i forandringsledelse sikre et samarbejde med interne og eksterne stakeholders om at skabe succes for virksomheden.
    Kompetencer
    Den studerende kan:

    • Identificere og reflektere over egne behov for fortsat læring indenfor forandringsledelse og organisation med henblik på at optimere anvendelsen af disse fagområder i praksis.
    • Indgå i samt bidrage professionelt med analyse af nuværende situation + samarbejde + ledelse af forandringsprojekter i praksis.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Effektiv Ledelse af Forandringsprocesser
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Inden prøven skal de studerende, i grupper af 3-4 studerende, aflevere 8 sider med essens om, hvordan fagets teorier og modeller kan bruges i praksis i en virksomhed valgt af gruppen.
    Forudsætningskravet skal være opfyldt minimum 10 arbejdsdage inden datoen for prøven.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg.
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Det skriftlige produkt skal have et omfang på 8 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig prøve med udgangspunkt i skriftligt produkt.
    Der er tale om en individuel mundtlig prøve på 30 min.
    Prøven starter med 5 minutters præsentation fra den studerende (evt. med power point) i et selvvalgt emne fra den 8 siders obligatoriske gruppeopgave. Herefter 18 minutters dialog, og til sidst 7 minutters votering af karakter samt feedback til den studerende.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der tages udgangspunkt i den skriftlige 8 siders gruppebesvarelse med essens fra faget. Denne er afleveret som forudsætning for at gå til eksamen. Karakteren gives både for det skriftlige arbejde og den mundtlige eksamination bedømt som en helhedsvurdering.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Ved valgfagets afslutning
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Foregår på samme vis som ordinær prøve. Den enkelte studerende har mulighed for at revidere det skriftlige produkt, men det er ikke et krav.