Sjællands Erhvervsakademi

Strategi under usikkerhed: Scenariebygning og strategisk planlægning

2025/2026
Engelsk titel
Strategi under usikkerhed: Scenariebygning og strategisk planlægning
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41389001
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jens Demandt Mouritsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    Formålet med dette valgfag er at give den studerende kompetencer til at håndtere omverdenens strategiske usikkerheder gennem systematisk scenarieudvikling og -analyse. I en verden præget af turbulens og usikkerhed, giver traditionelle risikoanalyser og prognoser ikke tilstrækkelige svar.

    Som studerende på valgfaget opnår du:

    • Konkrete værktøjer til at tænke strategisk om fremtiden i en verden præget af usikkerhed
    • Kompetencer til at facilitere scenarieprocesser i organisationer
    • Evnen til at udarbejde robuste beslutningsoplæg der tager højde for multiple fremtider
    Disse kompetencer er særligt relevante for karriereveje inden for strategisk planlægning, forretningsudvikling, konsulentbranchen, projektledelse og innovation, hvor evnen til at navigere i usikkerhed og skabe retning er afgørende.
    Valgfaget fokuserer på værktøjer til at identificere kritiske usikkerhedsfaktorer i omverdenen, udvikle strategiske fremtidsscenarier og analysere konsekvenserne af disse scenarier for at give virksomheden mulighed for at navigere i en omskiftelig verden.
    Kodeordene for undervisningen er nysgerrighed i fællesskab. Præmissen for at arbejde med fremtidsscenarier er at fremtiden ikke findes endnu – den skaber vi sammen.
    Gennem valgfaget arbejder de studerende med:
    • Identifikation af megatrends og kritiske usikkerhedsfaktorer i virksomhedens omverden
    • Udvikling af fremtidsscenarier som oplæg til virksomhedens strategiske udviklingsarbejde
    • Analyse af forskellige scenariers påvirkning på virksomhedens forretningsmodel
    • Udvikling af robuste strategier og beslutningsoplæg der tager højde for flertydige fremtidsscenarier
    • Formidling af scenariebaserede beslutningsoplæg til beslutningstagere
    De studerende arbejder proces- og workshopbaseret i grupper med selvvalgte case virksomhed, og fokus er på at omsætte teoretisk viden til praktisk anvendelse. Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, praktiske workshopforløb og feedback-sessioner.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:

    • Udviklingsbaseret viden om strategisk scenarieplanlægning som metode til håndtering af strategisk usikkerhed
    • Forståelse for centrale begreber og metoder til identifikation af kritiske usikkerhedsfaktorer i virksomhedens omverden
    • Viden om forskellige tilgange til scenarieudvikling og deres anvendelse i beslutningsprocesser
    • Forståelse for samspillet mellem usikkerhed i virksomhedens omverden og strategiske beslutninger
    Færdigheder
    Den studerende kan:

    • Anvende metoder til identifikation af megatrends og kritiske usikkerhedsfaktorer i virksomhedens omverden
    • Udvikle konsistente og plausible fremtidsscenarier baseret på systematisk analyse
    • Vurdere implikationer af forskellige scenarier for virksomhedens strategiske valg
    • Udarbejde strategiske handlingsplaner baseret på scenarieanalyse
    • Formidle scenariebaserede indsigter og anbefalinger til beslutningstagere på en overbevisende og handlingsorienteret måde
    Kompetencer
    Den studerende kan:

    • Håndtere udviklingsorienterede situationer med høj grad af strategisk usikkerhed
    • Deltage i tværfaglige samarbejder om strategiske beslutningsprocesser med en professionel tilgang
    • Selvstændigt tilrettelægge og facilitere scenarieudviklingsprocesser
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Strategi under usikkerhed: Scenariebygning og strategisk planlægning
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Synopsis skal have et omfang på 5-10 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig prøve med udgangspunkt i skriftligt produkt.
    En gruppeopgave i form af en synopsis på 5-10 sider, med udgangspunkt i fagets læringsmål og arbejde med en selvvalgt case virksomhed
    En mundtlig gruppeprøve i grupper på 3-5 personer, med 30 minutter per person (inkl. votering), hvor gruppen præsenterer deres arbejde og besvarer spørgsmål til metoder og konklusioner.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    5
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der gives en samlet karakter baseret på en helhedsvurdering af synopsis og mundtligeksamen. Karakterer gives individuelt.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Ved valgfagets afslutning
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Omprøve afholdes som en individuel prøve. Den studerende har mulighed for at revidere synopsis. Omprøven varer 30 minutter inkl. bedømmelse.