Strategi under usikkerhed: Scenariebygning og strategisk planlægning
2025/2026Engelsk titel
Strategi under usikkerhed:
Scenariebygning og strategisk planlægning
Uddannelse
International Handel og
Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
2 semestre
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41389001
- Indhold og
formålFormålet med dette valgfag er at give den studerende kompetencer til at håndtere omverdenens strategiske usikkerheder gennem systematisk scenarieudvikling og -analyse. I en verden præget af turbulens og usikkerhed, giver traditionelle risikoanalyser og prognoser ikke tilstrækkelige svar.
Som studerende på valgfaget opnår du:
• Konkrete værktøjer til at tænke strategisk om fremtiden i en verden præget af usikkerhed
• Kompetencer til at facilitere scenarieprocesser i organisationer
• Evnen til at udarbejde robuste beslutningsoplæg der tager højde for multiple fremtider
Disse kompetencer er særligt relevante for karriereveje inden for strategisk planlægning, forretningsudvikling, konsulentbranchen, projektledelse og innovation, hvor evnen til at navigere i usikkerhed og skabe retning er afgørende.
Valgfaget fokuserer på værktøjer til at identificere kritiske usikkerhedsfaktorer i omverdenen, udvikle strategiske fremtidsscenarier og analysere konsekvenserne af disse scenarier for at give virksomheden mulighed for at navigere i en omskiftelig verden.
Kodeordene for undervisningen er nysgerrighed i fællesskab. Præmissen for at arbejde med fremtidsscenarier er at fremtiden ikke findes endnu – den skaber vi sammen.
Gennem valgfaget arbejder de studerende med:
• Identifikation af megatrends og kritiske usikkerhedsfaktorer i virksomhedens omverden
• Udvikling af fremtidsscenarier som oplæg til virksomhedens strategiske udviklingsarbejde
• Analyse af forskellige scenariers påvirkning på virksomhedens forretningsmodel
• Udvikling af robuste strategier og beslutningsoplæg der tager højde for flertydige fremtidsscenarier
• Formidling af scenariebaserede beslutningsoplæg til beslutningstagere
De studerende arbejder proces- og workshopbaseret i grupper med selvvalgte case virksomhed, og fokus er på at omsætte teoretisk viden til praktisk anvendelse. Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, praktiske workshopforløb og feedback-sessioner. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Udviklingsbaseret viden om strategisk scenarieplanlægning som metode til håndtering af strategisk usikkerhed
• Forståelse for centrale begreber og metoder til identifikation af kritiske usikkerhedsfaktorer i virksomhedens omverden
• Viden om forskellige tilgange til scenarieudvikling og deres anvendelse i beslutningsprocesser
• Forståelse for samspillet mellem usikkerhed i virksomhedens omverden og strategiske beslutningerFærdighederDen studerende kan:
• Anvende metoder til identifikation af megatrends og kritiske usikkerhedsfaktorer i virksomhedens omverden
• Udvikle konsistente og plausible fremtidsscenarier baseret på systematisk analyse
• Vurdere implikationer af forskellige scenarier for virksomhedens strategiske valg
• Udarbejde strategiske handlingsplaner baseret på scenarieanalyse
• Formidle scenariebaserede indsigter og anbefalinger til beslutningstagere på en overbevisende og handlingsorienteret mådeKompetencerDen studerende kan:
• Håndtere udviklingsorienterede situationer med høj grad af strategisk usikkerhed
• Deltage i tværfaglige samarbejder om strategiske beslutningsprocesser med en professionel tilgang
• Selvstændigt tilrettelægge og facilitere scenarieudviklingsprocesser - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPrøve i Strategi under usikkerhed: Scenariebygning og strategisk planlægningForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Synopsis skal have et omfang på 5-10 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed30 minutterECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig prøve med udgangspunkt i skriftligt produkt.
En gruppeopgave i form af en synopsis på 5-10 sider, med udgangspunkt i fagets læringsmål og arbejde med en selvvalgt case virksomhed
En mundtlig gruppeprøve i grupper på 3-5 personer, med 30 minutter per person (inkl. votering), hvor gruppen præsenterer deres arbejde og besvarer spørgsmål til metoder og konklusioner.Individuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe5Anvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der gives en samlet karakter baseret på en helhedsvurdering af synopsis og mundtligeksamen. Karakterer gives individuelt.Tidsmæssig placering2. SemesterVed valgfagets afslutningMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenOmprøve afholdes som en individuel prøve. Den studerende har mulighed for at revidere synopsis. Omprøven varer 30 minutter inkl. bedømmelse.