Sjællands Erhvervsakademi

Hjemmeside & Salg Online. Og Personligt Salg

2025/2026
Engelsk titel
Hjemmeside & Salg Online. Og Personligt Salg
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41389000
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Helle Thomsen
  • Indhold og formål
    Formålet med dette valgfag er:

    1) Hjemmeside: At den studerende lærer at opsætte sin egen hjemmeside i WordPress (Content Management System), en færdighed som virksomhederne i høj grad efterspørger. Det content til den hjemmeside, som den studerende laver her på erhvervsakademiet, vil kunne fungere som afsæt for en kommende praktikplads eller job som dimittend.
    2) Personligt salg: Hvordan du kan forberede dig på personligt salg - før, under og efter - et salg eller jobinterview. Herunder hvordan Social Selling kan understøtte din personlige branding online.
    3) SoMe: Hvis man vil drive en succesfuld B2B-virksomhed, så skal man være til stede på populære platforme som LinkedIn og Meta (Facebook & Instagram).
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:

    • Viden om køb af domænenavn, leje af Webhotel/host og valg af Template i WordPress.
    • Viden om valg af relevante plugins, hvordan man skaber et logo samt Website sikkerhed.
    • Forståelse for anvendelse af salgsstrategi i praksis, og for hvordan en Key Account Manager planlægger sin arbejdsdag i løbet af året.
    • Forståelse for hvordan man skaber værdi i salg af virksomhedens produkter til en business to business kunde.
    • Viden om B2B-markedsføring på sociale medier for at øge kendskabet til virksomhedens produkter, generere kvalificerede leads og tiltrække nye kunder i forretningen.
    • Forståelse for hvor i den oftest meget længere B2B købsbeslutningsproces, at Meta PAID har mest værdi.
    Færdigheder
    Den studerende kan:

    • Opsætte hjemmeside, og arbejde med content og design.
    • Udvælge relevante fotos og krav til dette til en website.
    • Benytte salgspsykologi, sales pitch og forhandlingsteknik.
    • Kommunikere i værdiskabelse ved salg af produkter eller når man søger job.
    • Aktivt via LinkedIn skabe engagement via organisk indhold og dermed netværke professionelt.
    • Aktivt via Meta PAID-indhold være med til at øge kendskab til virksomheden og være med til at generere leads.
    • Anvende praktiske værktøjer til håndtering af offline og online kommunikation.
    • Benytte Social Selling på LinkedIn til at skabe opmærksomhed og skabe sig et personligt brand.
    Kompetencer
    Den studerende kan:

    • Gøre sit website interessant for læseren.
    • Sælge og forhandle i praksis, både lokalt og globalt.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Hjemmeside & Salg Online. Og Personligt Salg
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Der vil være en række mindre portefølje opgaver (individuelle og gruppeopgaver), som skal udføres i løbet af semestret, som er obligatoriske at udføre og aflevere for at blive indstillet til eksamen. Afleveringerne sker på Moodle og skal være afsluttet senest en uge før den mundtlige eksamen.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og der er brugt et prøveforsøg
    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig prøve. Der er i alt afsat 30 min. pr. person til den individuelle mundtlige prøve. Prøven starter med 10 minutter power point præsentation fra den studerende, herefter 15 minutters dialog, og til sidst 5 minutters votering af karakter.
    Valgfaget indeholder 2 hovedemner: A) Hjemmeside & Salg online B) Personligt Salg - indenfor hvilke den studerende har skullet besvare flere mindre opgaver i løbet af semestret. Op til prøven har den studerende forberedt en særskilt præsentation til hver eneste af disse mindre opgaver. Til eksamen trækker den studerende lod om, hvilke to opgaver inden for hhv. Hjemmeside & Salg online og Personligt Salg, der indledningsvis skal præsenteres for eksaminator og censor
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Der tages udgangspunkt i de skriftlige portfolio opgaver, som er afleveret som forudsætning for at gå til eksamen. Karakteren gives udelukkende på baggrund af den mundtlige eksamination.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Ved valgfagets afslutning
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Foregår på samme vis som ordinær prøve. Det vil sige, at hvis omprøven skyldes manglende forudsætning, skal disse opnås inden prøvens start.