Sjællands Erhvervsakademi

Bachelorprojekt

2025/2026
Engelsk titel
Bachelorproject
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Bachelorprojekt
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41383001
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Formålet med uddannelsen er at kvalificere den uddannede til at kunne håndtere en bred vifte af salgs- og markedsføringsopgaver i virksomheden med henblik på forretningsudvikling og værdiskabelse i et nationalt og internationalt perspektiv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den uddannede har:
    ● udviklingsbaseret viden om professionens praksis og anvendt teori og metode i forhold til salg og markedsføring i et nationalt og internationalt perspektiv
    ● viden om og forståelse for relevante modeller til vurdering af vækst og
    udviklingsmuligheder og disses anvendelse i praksis
    ● viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt og skal kunne reflektere over anvendeligheden heraf.
    Færdigheder
    Den uddannede kan:
    ● vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt implementere værdiskabende forretningsudvikling
    ● anvende og mestre brugen af trends, værktøjer og metoder, herunder digitale teknologier i forhold til konkrete løsningsmodeller
    ● formidle praksisnære og faglige problemstillinger, processer og løsninger til
    samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter, både nationalt og internationalt.
    Kompetencer
    Den uddannede kan:
    ● indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og herunder styre og gennemføre salgs- og marketingaktiviteter og som led heri påtage sig ansvar inden for rammerne af professionel etik med nysgerrighed, kreativitet, samarbejde, handlekraft og kritisk tænkning
    ● håndtere komplekse opgaver og udviklingsorienterede situationer i forbindelse med internationalt salg og markedsføring
    ● agere professionelt i komplekse og udviklingsorienterede situationer samt opbygge og udnytte personlige og organisatoriske netværk både nationalt og internationalt
    ● identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og relevante faglige og personlige kompetencer i forhold til professionen.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Bachelorprojektet
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Eksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Bachelorprojektet skal have et omfang på min. 50.000 og max. 100.000 anslag inkl. mellemrum, men eksklusive forside, indholdsfortegnelse, fodnoter, figurer og tabeller, kildeliste og bilag. Dette gælder projekter skrevet af én studerende. Skriver flere studerende sammen om én opgave er omfanget: minimum 100.000 og maksimum 150.000 anslag.

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    45 minutter
    ECTS
    15
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Bachelorprojektet skal dokumentere den studerendes forståelse af og evne til at reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og professionen, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Zealand godkender problemstillingen.
    Den mundtlige eksamen har en varighed på 45 minutter inklusive votering og karakter-afgivelse. Bachelorprojektet kan skrives af 2 eller 3 studerende sammen, hvis man ønsker det. Den mundtlige eksamen er individuel og karakteren for Bachelorprojektet (den samlende karakter) er individuel.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    3
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Karakteren er baseret på en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og
    den mundtlige eksamen.
    Bachelorprojektet skal dokumentere den studerendes forståelse af og evne til at reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Den studerende har mulighed for at redigere bachelorprojektet, hvis reeksamen skyldes, at tidligere forsøg ikke er bestået.